Hej! Blev så inspirerad av alla andra som visar upp sina byggen så kände att jag ville göra det samma!
Jag har två exo terra terrarium, ett med måtten 90x60x45 och ett med måtten 90x90x45. Det större terrariet är ännu inte inrett utan det planerar jag att göra under augusti månad, kommer dela med mig av processen här. =)
Det lilla terrariet har varit igång i 1-2 månader nu ungefär. Det är väldigt simpelt inrett då det var mitt första försök och fokuset för mig var att få in några av mina växter där, de som är svårare att hålla utan ett terrarium eller växthus på något vis. Det har en korkbakgrund, falsk botten av leka kulor en matta för att hålla isät det från suibstratet som är min vanliga aroid mix med bark, blomjord och perlite. När jag köppte terrariet så fanns redan ett automatiskt regnsystem installerat kopplat till en hygrostat, det har även en värmematta men den har jag hitintills inte behövt använda.
Det var framförallt mitt växtintresse som fick mig att skaffa mina terrarium men de har väckt nyfikenheten kring ödlor och nu även grodor. Så vi får se om jag såsmåningom kommer husera något i det större terrariet när det är färdiginrett och pina kära plantor har etablerat sig där inne! =) I det större har jag tänkt sätta in några av mina lite större (men ändå relativt små) plantor, som helt hade överväldigat detta lite mindre på bilden men som förhoppningsvis ska funka i det större.
För de intresserade så tänkte jag lista de växter som finns i terrariet just nu:
Philodendron Melanocrysum
Philodendron Camposportoatumm
Philodendron Sagittifolium
Philodendron Brantianum
Philodendron white princess
Monstera Siltepecana
Monstera Adnansonaii
Linspeperomia
Maranta Leuconeura Fascinator
Ctenanthe burle-marxii ‘amagris’
Calathea Lancifolia
Calathea Whitefusion
Raphidophora Cryptantha
Raphidofora Korthalisii
Red stem pilea (pilea glauca)
Fittonia, 2 olika sorter. En med vita vener och en med röda.
Cotula Minima
Bergpalm, Chamaedorea Elegans
Tradescantia zebrina
Tradescantia Nanouk
Ficus Pumila
Red stem pilea
Mimosa pudica
Tillandisia curly slim
Tillandisia argentea
Bulbophyllum frostii
Om det är någon ni vill se närmare bild på får ni hojta. Var framförallt pga min White Fusion och min Melanocrysum som jag ville ha terrarie till dem, men resten av gänget klagar inte! =P