Majsorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
loviza666:
Är majsorm en bra orm att börja med? 

275
187
peter68:
Jag tror alla här ogillar ordet "nybörjarorm". En majsorm lever ca 20 år. Man är bara nybörjare en kort period.

Skaffa det djur du är intresserad av.

2
0
loviza666:
Ja givetvis. Är ju intresserad av ormar annars hade jag inte skrivit o frågat om just ormar?? Men det finns ju så otroligt många o välja på så, jag undrade bara om man vill skaffa en orm vilken som kan va lämplig att börja med, nån gång är ju alltid den första och jag kanske inte skaffar en giftorm? Elr nån som kanske är mer svårhanterlig, elr så.. och skaffar man ett djur då hoppas man väl på att de ska leva länge. Och det finns ju ormar som blir väldigt stora och det kanske inte är så bra att börja med!? Så ville bara ha tips på eftersom man inte har den erfarenheten.

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Jag skulle rekomendera att börja med att läsa skötselråden här på sidan. Du kanske kan hitta något där som du blir intresserad av. Annars är de vanligaste ormar folk börjar med är majsormar och kungspyton för de är lättskötta och lätta att få tag på. Men om man läser på tillräckligt och förbereder sig så finns de många fler arter man kan börja med och som man är intresserad av.

Självklart får du ju börja med majsorm om du är intresserad av just den arten.

275
187
peter68:
loviza666 skrev:
Ja givetvis. Är ju intresserad av ormar annars hade jag inte skrivit o frågat om just ormar?? Men det finns ju så otroligt många o välja på så, jag undrade bara om man vill skaffa en orm vilken som kan va lämplig att börja med, nån gång är ju alltid den första och jag kanske inte skaffar en giftorm? Elr nån som kanske är mer svårhanterlig, elr så.. och skaffar man ett djur då hoppas man väl på att de ska leva länge. Och det finns ju ormar som blir väldigt stora och det kanske inte är så bra att börja med!? Så ville bara ha tips på eftersom man inte har den erfarenheten.

Kungspyton är extremt tålig. Den kan klara sig utan vatten i upp till en månad. På så sätt är KP väldigt enkel att sköta.

En orm som inte klarar av misskötsel kan på sätt och vis vara bättre.

Exempel. Boa imperator sägs tåla större variation i luftfuktighet än Boa constrictor constrictor. Den senare lever i ett klimat var luftfuktigheten är ca 80% halva året och ca 90% den andra halvan. Luftfuktighet kan vara ett problem. Men om man har rätt/anpassat terrarium och bottenmaterial som håller fukt så är det inte ett problem. Boa imperator är alltså mer förlåtande för fusk/försummelse. Men är det rätt för ormen att fuska/försumma bara för att man kan? Det är en retorisk fråga.

Att ha en orm är ett jobb. Vatten ska bytas dagligen. Det är inget stort jobb i sig, men det ska göras och man spiller oundvikligen kokosfiber och annat på golvet. Det kan bli problematiskt med impulsresor över helgen. Man måste ordna passning oavsett vilken orm man har.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild