Kungsboa söker referenser. Vikt/längd.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
1
Laawls:

Hej jag har tagit över en Kungsboa av någon som inte ville ha honom längre. Det är en hane. Veterinär som har könat. Han är ca 150-155cm lång och 2.5 år gammal. Han väger ca 1400gram på tom mage. 

Förra ägaren sa till mig att han medvetet matat honom sällan för att han inte ska bli "för stor". 

jag undrar om det är en normal vikt för längden. 

Han ser absolut inte överviktig ut, oroar mig mer för att han är underviktig. Man kan tydligt se muskulaturerna, han har ingen insjuken mage och jag tror han på sin höjd är något underviktig. Han är
ju heller inte så gammal så han växer kanske fortfarande på längden. 

alla tips och egna erfarenheter är jätteuppskattade. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Laawls skrev:

Han är ju heller inte så gammal så han växer kanske fortfarande på längden. 

Ormar växer hela livet, dvs i stort sett växer dom tills dom dör ☺ betydligt snabbare första åren givetvis. Och ja dom växer i förhållande till mattillgång. 

Tror absolut inte du behöver vara orolig! Men en bra bild på individen hade inte skadat om du vill ha bättre svar ☺

Hur mycket den "ska" väga vid en viss längd är i stort sett omöjligt att svara på då det antagligen är en blandboa du har, alltså ingen ren lokalitet. En blandning av olika underarter som tyvärr många kungsboor är. 

7
1
Laawls:
Har tyvärr ingen bättre bild

7
1
Laawls:
Jonas_ skrev:

Ormar växer hela livet, dvs i stort sett växer dom tills dom dör ☺ betydligt snabbare första åren givetvis. Och ja dom växer i förhållande till mattillgång. 

Tror absolut inte du behöver vara orolig! Men en bra bild på individen hade inte skadat om du vill ha bättre svar ☺

Hur mycket den "ska" väga vid en viss längd är i stort sett omöjligt att svara på då det antagligen är en blandboa du har, alltså ingen ren lokalitet. En blandning av olika underarter som tyvärr många kungsboor är. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag tycker den ser sund ut i hullet, varken för smal eller för tjock. 

7
1
Laawls:
Jonas_ skrev:
Jag tycker den ser sund ut i hullet, varken för smal eller för tjock. 

Tack för svar, jag tycker också han ser lagom tjock ut. Men alltid bra med fler ögon ????
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild