Sammanställning på stort terrariebygge för dom intresserade.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

66
31
Engel1991:
Tjenare! 

Då börjar terrariet ta sin slutliga form och tänkte ladda upp lite information på hur det ser ut nu så kanske någon kan dra lite inspiration av större byggen! Tack för hjälpen när jag ställt frågor här!  Kommer dra igång ett till om en stund då jag alltid velat ha en varanus melinus. 

Terrariet är till en argentinsk teju och mäter 400x120x120

Konstruktionen: 
* Stommen är byggd med 45x45 reglar. 
* Skivmaterialet jag använt är formplywood för fukten. 
* Jag har använt silikon i skarvar och skruvhål. 
* Jag byggde tak, golv och alla sidor i färdiga element som jag  lyfte på plats så att alla reglar och majoriteten av skruvhålen kommer på utsidan. 
* Skjutdörrar är beställda hos glasmästaren och det är laminerade glas för extra säkerhet. 
* Stor ventilering på båda sidorna (10x90cm) sen är inte skjutdörrarna tätta heller så ventileras där med. 

Inredning: 
* Jag har lagt duk i botten och 30cm uppåt där jag använt vinkelprofil i plast som jag överlappat duken med för extra säkerhet.  
* Korkplattor från 30cm och helt till tak.
* Jag har fäst fake klätterväxt i skarvarna får att gömma dom och för utseende. 
* solplatsen byggde jag en stomme som gör ytan på solplatsen cirka 100x70cm som jag sen klädde in med träd som jag hämtat ute och kakelplatta för bättre värme och enklare att tvätta av. 
* Det är en vattendel vid solplatsen som är 80x50 som hjälper med att hålla  fukten uppe och för henne att bada i. 
* kommer leta upp en stock eller träd för att ge henne något att klättra på. 

Elektronik: 
* På solplatsen sitter det 2st 150w mega-ray HID lampor mes olika höjd som ger solplatsen en temperatur från 30° - 53° 
* Det siter 4x 54w arcadia T5 lysrörqarmaturer med dagsljusrör för bra ljus och uva. 

Detta är så långt jag kommit so far, slänger med lite bilder. 

66
31
Engel1991:

66
31
Engel1991:

66
31
Engel1991:

66
31
Engel1991:

44
46
P3113:
Snyggt! Vad ska du för djur där i? :) 

5473
4192
Tropfrog:
P3113 skrev:

argentinsk teju

Mvh
Magnus 

94
66
Emeraldswift:
Ser riktigt bra ut och väl genomtänkt. Din tegu kommer ha det bra där i 

66
31
Engel1991:

P3113 skrev:

Tack =)

Det är till en argentinsk teju =) Hon har växt ur sitt terrarium och förtjänar då ett ordentligt tyckte jag.

66
31
Engel1991:

Emeraldswift skrev:
Ser riktigt bra ut och väl genomtänkt. Din tegu kommer ha det bra där i 

Tack så mycket, Jag är lite orolig över dukten då tejus är ganska flitiga grävare. Så går i tankarna på att lägga konstgräs för utomhusbruk i botten eller plexi glas och sen klä in sidorna med samma typ av trä som jag klädde in solplatsen med. 

Mvh

Christian 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild