Ja men om vi istället riktar detta mot en hjälp som folk borde inse behövs, inte bara för användaren men även för djuret i fråga.
Ja användaren har gjort fel och är medveten om detta.
Om djuret fortfarande lever i ett akvarium utan värme osv, skaffa en matta eller liknande för att ge djuret bättre förutsättningar.
Bygg ett tillfälligt terrarium till djuret så det har en korrekt boning som inte riskerar dess hälsa. det du lägger in kan du ju alltid flytta till det nya terrariet.
Visst är det snäppet svårare när du ska ha ett inbyggt terrarium, det gör vissa aspekter lite svårare.
Eftersom du ska bygga in terrariet i väggen kommer ventilationen vara en nyckelfunktion, inte bara för insidan av terrariet utan även för att ventilera den värmebildningen som kan uppstå av lampor/mattor mm.
Ovanför terrariet bör du lämna en tillräckligt stor ficka för att kunna leda bort värmen.
Vill du vara såpass ambitiös kan du ha fläktar som jobbar (Datorfläktar kan enkelt kopplas in för att skapa cirkulation) men se upp för djuret ska inte bo i korsdrag.
Jag säger att du ska ha lysrörs armatur och även separat värmelampa för att ha en lite mer "solig" plats till djuret.
Vad du ska använda för material beror lite på dig, vill du smälla upp i trä tar du enkelt OSB (Använd terrarie fliken här på sidan som kan hjälpa dig räkna på material)
Hyllor och "klättersystem" kan du bygga en enklare variant av OSB som är uppsatt på baksidan, bygg etapper, ramper, sektioner mm som går ihop och som djuret kan röra sig emellan.
Grottor finns både färdiga att köpa och kan även göras i trä.
FANTASIN SÄTTER GRÄNSERNA
Ha inte för djup vattenskål, du kan ha en bredare/större vattenskål som inte är så djup. har du för stor/djup vattenskål kommer du hitta en hel del foderdjur där om skålen är nerbäddad lågt i substrat.
Fokus kommer ligga på att det finns tex fuktgrotta för att underlätta öms mm.
Växter, enklast är väl egentligen plastväxter. enkla att slänga in och enkla att städa av.
Om jag har förstått det rätt så ska då alltså terrariet ha 2 sidor som är ut mot rummet? Höger kortsida och framsida?
Vänster kortsida kommer vara innanför utrymmet?
Eller har du tänkt att endast framsidan ska vara in mot rummet?
gasolina skrev:
En bekant skulle byggt ett terrarium till min son, men det blev aldrig av och leopardgeckon bor sedan några månader i ett akvarium utan belysning eller värme.
Vi ska bygga ett terrarium nu, men det är en helt ny värld så behöver lite tips.
Terrariet kommer vara i trä med glasdörrar. Måtten är cirka 80 bred, 70 djup och 50-60 cm högt.
Vilken lampa? Går det med ett vanligt lysrör eller ska man ha värmelampa? Terrariet kommer vara inbyggt i väggen och jag oroar mig över om det blir för varmt? Kan man ha "vanlig lampa" och satsa på värmematta? Vet att det är en smaksak, men eftersom det är inbyggt vill jag vara säker.
Vilka material rekommenderar ni när man bygger själva inredningen? Har tänkt båda att det ska vara hyllor och grottor.
Vilken färg använder ni när ni målar inredningen?
Ska ödlan ha vatten att bada i, och i så fall några tips på djup/bredd? Eller räcker det med dricksvatten?
Ska man ha växter i och i så fall vilka rekommenderar ni?
Ber om ursäkt om det redan finns liknande tråd (eller om frågorna anses dumma) men det är som sagt helt nytt för oss.
Bild på vart terrariet ska vara. Ska riva mer av väggen till höger, (Vänster går ej då det är bärande vägg).