Komodo-terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
45
Kriktorlina:
hej, nån som har erfarenhet och synpunkter på Komodo träterrarium? 

Jag bor i Twin Peaks så har långt till alla butiker med mer omfattande utbud för att spana bara.

275
187
peter68:
Jag gillar dem. De är tunga. Trät är fortfarande "billig" MDF, men tycks vara betydligt högre kvalitet än det man får på Ikea. MDF är inget dåligt material. Har i princip samma egenskaper som trä, men enklare att bearbeta och slår sig inte.

Komodos eget lås är problematiskt att använda. Låset är för övrigt billigt skräp. Skenorna är i plast, så glaset kan glida ganska trögt. Glaset är också grovt slipat, vilket förmodligen inte hjälper till.

Det enda jag egentligen saknar på dem är handtag till skjutdörrarna.

Den största modellen kostar nästan 3000 kr, men jag tycker inte att det är överpris. Det är billigare att göra det själv, men kräver en hel del tid och jobb.

54
45
Kriktorlina:
peter68 skrev:
Jag gillar dem. De är tunga. Trät är fortfarande "billig" MDF, men tycks vara betydligt högre kvalitet än det man får på Ikea. MDF är inget dåligt material. Har i princip samma egenskaper som trä, men enklare att bearbeta och slår sig inte.

Komodos eget lås är problematiskt att använda. Låset är för övrigt billigt skräp. Skenorna är i plast, så glaset kan glida ganska trögt. Glaset är också grovt slipat, vilket förmodligen inte hjälper till.

Det enda jag egentligen saknar på dem är handtag till skjutdörrarna.

Den största modellen kostar nästan 3000 kr, men jag tycker inte att det är överpris. Det är billigare att göra det själv, men kräver en hel del tid och jobb.

Tack så mycket!! :) 
jag tänkte köpa den största tills jag är färdig med den slutgiltiga lösningen ???? dvs större hemmabygge. 
Det är svårt (typ omöjligt ) se såna grejer du beskrev nu utan att känna och testa utan enbart utifrån en bild.

275
187
peter68:
Det sätts ihop precis som en Ikeamöbel, fast med högre finish. Där är samma metallpinnar som skruvas it, men de skruvas fast i plast och inte direkt i trät. Det känns som högre kvalitet. Jag förmodar att det är för att vätska inte ska tränga in.

Det finns mycket bättre lås, men inte så lätta att hitta: www.lllreptile.com/products/586-cage-lock

Problemet med att använda Komodos lås är att springan mellan glasen är för small.

Och med grepp/handtag menar jag något sånt här: www.richelieu.com/ca/en/category/glass/cabinet-and-furniture-glass-hardware/acrylic-products/sliding-door-handles/plastic-stick-on-finger-pulls/1174764

Folien (faneren) är plast. Ser ut som plast. Känns som plast. Jag ser inte det som ett problem, men nämner det.

54
45
Kriktorlina:
Tusen tack, uppskattar verkligen.
Då vet jag vad jag kan förvänta mig. Och att jag är beredd på att komplettera lite. 
Lutar åt att jag köper det stora, jag tycker priset är helt ok. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild