Silicon på fogskumsbakgrund

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

187
33
AntonMurseli:
Hej! Jag undrar ifall det går att använda aquasil (silicon) på en fogskumsbakgrund! Jag har hört att jorden lossnar ganska lätt när man använder silicon! Jag har även hört att man kan använda pva lim (trälim), men är det inte giftigt för grodorna som jag ska ha i terrariet? Kommer limmet även vara hårt även om det kommer i kontakt med mycket luftfuktighet? Finns det något annat man kan använda för att färst jord på fogskumsbakgrunden?

Mvh Anton

5391
4132
Tropfrog:
Jag använde en produkt som heter superstrong fix and seal. Det är 2,5 år sedan och det sitter bra än så länge. En dyr produkt, men enligt mig värt det. Det skall vara den svarta.

Sikasil finns bara transparant giftfri, så om du vill testa silikon så behöver du välja annat märke. Akvariebutiker brukar ha svart silikon för akvarium.

Lycka till!

Mvh
Magnus

504
396
Crippa:
Köp Tec7. Går att silikona under vatten med det. Superbra silikon och ofarlig för reptiler.  Jag använder bara Tec7 i mina terrarium/akvariym. Finns på Claes Ohlsons

504
396
Crippa:
Denna silikon är rätt klibbig så säkert bra för dina önskemål

5391
4132
Tropfrog:
Tec7 silikon är enligt tillverkarens datablad akut giftig för vattenlevande fisk. Inte för att jag känner till så många fiskar som inte lever i vatten :).

Att det har en "stor motståndskraft mot alger och mögel" tyder på att man bör undvika det.

Aktiva ingredienser: 
5-ethyl-2,8-dimethyl-((propaan-2-ylideneamino)oxy)-4,6-dioxa-3,
7-diaza-5-silanona-2,7-diene

Jag har ingen aning om hur det kan påverka djuren ts skall ha.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Såhär skriver Tec7 på sin hemsida:

Kan man använda TEC7 i akvarium?
Ja, men vänta 7 dagar innan det tas i bruk och fylls upp med vatten och fiskar.
Källa: www.tec7.se/tec7-%20se-2749.aspx

Det är förmodligen så att det måste torka ordentligt innan, vilket även gäller för silikon.

När jag använt silikon på fogskumsbakgrund så blir det lätt att det lossnar på en del ställen, och att det blir ljusa fläckar som man får täcka. Detta går självfallet att åtgärda en del och jag skulle nog försöka täcka det i omgångar för att få det snyggt. Svart silikon kan säkert vara bra för att hjälpa till så det ljusa fogskummet inte lyser igenom. Värt att tänka på är att jorden eller det du fäster i silikonet bör vara väldigt torrt.

Bifogar bild på hur det blev i mitt terrarie, tog ett par överblivna korkbarksbitar med (använt som ökenterrarie dock):

Blir lätt att man missar något skrymsle och hörn:

187
33
AntonMurseli:
Men om jag bara har fuktig jord hemma, vad ska jag göra då? Kan man sätta det i ugnen eller så?

5391
4132
Tropfrog:
MmBruh skrev:
Men om jag bara har fuktig jord hemma, vad ska jag göra då? Kan man sätta det i ugnen eller så?

Jo, det går bra. Men det går ju också sprida ut på en tidning i rumstemperatur. Tar förstås längre tid.

Jag hade kokosfiber, grov och fin samt torv till min bakgrund, det var inte helt torrt när jag gjorde det och sitter bra fortfarande. Säkrast är nog ändå så torrt som möjligt om du kan hejda dig.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild