DannyF skrev:
okej :) jo ja har för högt luftflöde, jag har satt tejp över hälften av både in och ut ventilerna och har ändå lågt RH.
jag mäter RH med en analog kalibreringsbar mätare. RH pendlar mellan 35-50% men skulle vilja ligga på 50-60%.
vattnet dunstar ju inte allt för mycket med tanke på att jag har 31-35 grader i terrariet dagtid och doppvärmaren till vattnet är ställd på 25-26 grader. skulle ju kunna öka vattentempen till 32 grader o få rejält mycket högre RH men då kokar ja nog firrarna o räkorna hehe.
Skönt att se att du mätte med någon vettig mätare i alla fall.
Allt för många mäter med de vanliga digitala hygrometrarna typ exo-terra och liknande som visar helt å helvete.
Ditt bygge verkar ju vara gjort åt rätt håll iallafall med god ventilation. Bara att fortsätta täcka över ventiler tills du får det resultat du är ute efter.
Men som sagt välj aldrig bort god ventilation till förmån för hög luftfuktighet.
Jag har upplevt att hög luftfuktigheten är oftast inte till någon fördel utan som sagt innan mest bara bidrar till dåliga levnadsförhållanden. Bakterietillväxt och mögel i vissa fall.
Jag tror inte heller att djurens välbefinnande har så mycket med luftfuktigheten att göra även om det är regnskogslevande djur. Sålänge djuren får i sig vatten. Vare sig dom dricker i skål eller dricker droppar från kroppen.
Problem som man ofta förknippar med låg luftfuktighet som t.ex. ömsproblem är jag helt övertygad om istället beror på uttorkning pga att ormen inte får i sig tillräckligt med vätska.
Så god ventilation och rätt konstruerade terrarier samt att man lär sig hur de ormarna man har dricker. Får dom problem med öms så bör man duscha oftare då just den ormen kanske inte dricker lika frekvent ut vattenskål som en annan, och därmed måste få i sig vatten på annat sätt.
Så även om man måste duscha väldigt mycket så ska terrariet vara konstruerat på ett sätt som gör att det torkar ur mellan duscharna.