Bilder och prat om grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83

83
68
LennieN:
marann13 skrev:
hej jag undrar hur mycke kostar en  trädpyton och hur stor bur moste man ha och är de krävande att ha en 

moreliaviridis.yuku.com/

Här hittar du all information du behöver och mycket mer!

83
68
LennieN:
DannyF skrev:

har bara tittat på ormen när den är i terrariet och jag hittar inget, osäker på om det kan vara kvalster. sist så badade ormen konstant och nu har jag aldrig sett det så den är nog bara i någon minut ibland. 

har problem med sorgmygg i terrariet nu och fundearar på om det kan vara skalbaggarna/larverna lr vad dom nu är innan dom blir mygg som retar ormen. jag har hela epiwebb väggen med dom små kräken, men vet inte om dom tar sig ut på trägrenarna där ormen håller till.

Jag hade skippat vattnet och bara kört substrat eller papper. Om du har 90% vatten i botten, så har du en konstant luftfuktighet på nära 100%, vilket inte är bra för ormen eller miljön i terrariet. Ormen kan lätt få en luftvägsinfektion och det samlas en jäkla massa bakterier och mögel med så mycket vatten. Det räcker du sätter in en vattenskål, så har du cirka 40-50% luftfuktighet i terrariet om du har rätt temperatur.

83
68
LennieN:
zator skrev:
Kan de ha med miljön att göra .? Kanske för varmt eller kallt eller för hög luftfuktigheten  eller för låg ? Eller kanske om de drar för mycke från ventilationen ? Eller något annat.

hej, vad har du för värme och ljuskälla i terrariet? Hur ser det ut? En av mina fick ett stort svart märke på huvudet för något år sen, vilket berodde på att den var för nära värmepanelen för länge. Dom kan även få svarta märken när dom gnider sig mycket emot omgivningen.

342
183
DannyF:
LennieN skrev:

Jag hade skippat vattnet och bara kört substrat eller papper. Om du har 90% vatten i botten, så har du en konstant luftfuktighet på nära 100%, vilket inte är bra för ormen eller miljön i terrariet. Ormen kan lätt få en luftvägsinfektion och det samlas en jäkla massa bakterier och mögel med så mycket vatten. Det räcker du sätter in en vattenskål, så har du cirka 40-50% luftfuktighet i terrariet om du har rätt temperatur.

nej snarare tvärt om ja har problem med att hålla tillräckligt hög luftfuktighet. 90% av botten ytan består av 35cm djupt vatten dvs ja har ett paludarium så ändra bottensubstrat är inget alternativ, ja har även strilrör i väggarna som vattnar epiwebben samt duschsystem, trots detta så har ja för låg RH. har dock beställt foggers som ja ska pröva.

157
376
curtus:
DannyF skrev:

nej snarare tvärt om ja har problem med att hålla tillräckligt hög luftfuktighet. 90% av botten ytan består av 35cm djupt vatten dvs ja har ett paludarium så ändra bottensubstrat är inget alternativ, ja har även strilrör i väggarna som vattnar epiwebben samt duschsystem, trots detta så har ja för låg RH. har dock beställt foggers som ja ska pröva.

Vad mäter du luftfuktigheten med?
Om det är så som du skriver att du trots allt vatten har en förhållandevis låg fuktighet så skulle jag vara glad. Det betyder att du har ett bra luftflöde genom burken och bra luft väger 100 gånger tyngre än luftfuktighet alla dagar i veckan!
Konstant hög luftfuktighet tillsammans med värme är precis som Lennie skriver den bästa grogrunden för bakterier.

342
183
DannyF:
okej :) jo ja har för högt luftflöde, jag har satt tejp över hälften av både in och ut ventilerna och har ändå lågt RH.
jag mäter RH med en analog kalibreringsbar mätare. RH pendlar mellan 35-50% men skulle vilja ligga på 50-60%.

vattnet dunstar ju inte allt för mycket med tanke på att jag har 31-35 grader i terrariet dagtid och doppvärmaren till vattnet är ställd på 25-26 grader. skulle ju kunna öka vattentempen till 32 grader o få rejält mycket högre RH men då kokar ja nog firrarna o räkorna hehe.

157
376
curtus:
DannyF skrev:
okej :) jo ja har för högt luftflöde, jag har satt tejp över hälften av både in och ut ventilerna och har ändå lågt RH.
jag mäter RH med en analog kalibreringsbar mätare. RH pendlar mellan 35-50% men skulle vilja ligga på 50-60%.

vattnet dunstar ju inte allt för mycket med tanke på att jag har 31-35 grader i terrariet dagtid och doppvärmaren till vattnet är ställd på 25-26 grader. skulle ju kunna öka vattentempen till 32 grader o få rejält mycket högre RH men då kokar ja nog firrarna o räkorna hehe.

Skönt att se att du mätte med någon vettig mätare i alla fall.
Allt för många mäter med de vanliga digitala hygrometrarna typ exo-terra och liknande som visar helt å helvete.

Ditt bygge verkar ju vara gjort åt rätt håll iallafall med god ventilation. Bara att fortsätta täcka över ventiler tills du får det resultat du är ute efter.
Men som sagt välj aldrig bort god ventilation till förmån för hög luftfuktighet.
Jag har upplevt att hög luftfuktigheten är oftast inte till någon fördel utan som sagt innan mest bara bidrar till dåliga levnadsförhållanden. Bakterietillväxt och mögel i vissa fall.
Jag tror inte heller att djurens välbefinnande har så mycket med luftfuktigheten att göra även om det är regnskogslevande djur. Sålänge djuren får i sig vatten. Vare sig dom dricker i skål eller dricker droppar från kroppen. 
Problem som man ofta förknippar med låg luftfuktighet som t.ex. ömsproblem är jag helt övertygad om istället beror på uttorkning pga att ormen inte får i sig tillräckligt med vätska.

Så god ventilation och rätt konstruerade terrarier samt att man lär sig hur de ormarna man har dricker. Får dom problem med öms så bör man duscha oftare då just den ormen kanske inte dricker lika frekvent ut vattenskål som en annan, och därmed måste få i sig vatten på annat sätt.
Så även om man måste duscha väldigt mycket så ska terrariet vara konstruerat på ett sätt som gör att det torkar ur mellan duscharna.

160
91
turboadde:
Man blir lite lurad på könet på den här griniga honan :). Måste vara sånna trucker-balls

77
67
Samuelelel:

Snyggat till lite i terrariet för min Jayapura 0.0.1, runt 1,5 år gammal. Lite nya växter och passade på att lägga in en kultur med tropiska gråsuggor som jag nu hoppas ska hålla lite snyggt! Någon mer som kör med städare?

Väääldigt små än så länge, men de verkar gilla gurka.

Medlem i GHF
236
384
jontenation:
tja!

hur löser ni värmen i era racksystem till juveniler/sub adulta chondros?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild