Kyla ned mitt terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Kidd:
Hej! Det är väldigt varmt nu. Gillar inte hur varmt det gör den kalla sidan för min kungspyton. Den kalla sidan är knappt kallare än den varma längre och det kan ju inte vara bra i längden.

Någon som har någon idé på hur jag ska kyla ned den kalla sidan? Alternativt, om jag inte realistiskt kan kyla ned terrariet och måste installera AC i hela lägenheten (som för övrigt låter svindyrt) - hur gör jag en sån där grej om det behövs?

Jag kan ju inte vara ensam med det här problemet efter den här helgen, känner jag. Men hittar inte mycket när jag söker, tyvärr.

5391
4132
Tropfrog:
Några generella kylmetoder som förekommer inom terrarium, akvarium och växtskåp:

Peltierelement. Inte särskilt effektivt, problematiken är att de avger värme i rummet. Vilket motverkar sig självt lite.

Akvariekylare: man kan kyla vatten och dra igenom en växlare i terrariet. Dyrt i inköp och kylaren bör vara i ett annat rum än burken för max effekt.

Flaskor med fryst vatten. Arbetsintensivt,  men effektivt.

Fogger med isbitar i. Också arbetsamt, men troligtvis det mest naturliga med kall dimma.

Ombyggda kyl/frysskåp. Jag har läst många byggprojekt, men inga som visat på långtidsfunktion. Troligtvis för att kompressorerna inte är byggda för att gå hela tiden.

Temperaturstyrda fläktar som utnyttjar när utomhusluften blir kallare än behovet. Kan vara bra att utnyttja för djur som klarar värmen bra några timmar på dagen, men behöver svalka på natten.

Sen finns det ju en hop med metoder som syftar till att minska värmen snarare än att aktivt kyla: värmereflekterande persienner/ rullgardiner. Minska på belysning, flytta terrariet till husets kallaste rum osv.

Jag har värmekänsliga växter i min ouppvärmda källare, så där behövs ingen kylning. Övriga huset värms av luft-luft värmepump som har ac funktion. Den använder jag emellanåt när det blir för varmt. Men mina djur verkar klara värmen bra genom att  gömma sig på ställen i skugga där de kommer åt dräneringsvattnet. Hur det är med kp och känslighet för några varma dagar vet jag inte.

Mvh
Magnus

206
224
Danne72:
Det är ganska simpelt, stäng bara av värmen i terrariet...inte svårare än så. 

5391
4132
Tropfrog:
Jo, har man fortfarande värmen på så är det ju ganska kontraproduktivt att kyla :)

Mvh
Magnus 

2
0
Kidd:
Tropfrog skrev:
Fogger med isbitar i. Också arbetsamt, men troligtvis det mest naturliga med kall dimma.
Tack för ett väldigt informativt inlägg! Jag ska kolla upp allting du har skrivit! =)

Jag citerade det här med foggern eftersom jag har en fogger hemma redan som jag använde i mitt gamla glasterrarium. Den står just nu i en garderob eftersom jag inte behöver den i nya PVC-terrariet. Jag fyllde den med avjonisterat vatten, för det stod i bruksanvisningen att jag inte fick använda vanligt kranvatten. Kan jag krossa isbitar i det här vattnet, menar du?

Danne72 skrev:
Det är ganska simpelt, stäng bara av värmen i terrariet...inte svårare än så. 
Om jag har 29 grader i lägenheten kommer inte terrariet kunna bli under 29 grader utan extra kyla, även med värme avstängt. Helst ska kalla sidan inte vara över 26 grader för en KP. Tror inte en KP mår otroligt dåligt av några dagar såhär, men om värmen ligger i sig i några veckor eller månader är det nog inte särskilt bra.

5391
4132
Tropfrog:
Kidd skrev:
Tack för ett väldigt informativt inlägg! Jag ska kolla upp allting du har skrivit! =)

Jag citerade det här med foggern eftersom jag har en fogger hemma redan som jag använde i mitt gamla glasterrarium. Den står just nu i en garderob eftersom jag inte behöver den i nya PVC-terrariet. Jag fyllde den med avjonisterat vatten, för det stod i bruksanvisningen att jag inte fick använda vanligt kranvatten. Kan jag krossa isbitar i det här vattnet, menar du?
.

Isbitarna skall vara av samma vatten som du fyller på med.  Krossade tror jag inte behövs. Har aldrig haft behov, därför inte testat själv.

Mvh
Magnus  

206
224
Danne72:
29 grader i medeltemperatur i ett par månader? jag tror vi bor i Sverige... ;)
Kidd skrev:

Om jag har 29 grader i lägenheten kommer inte terrariet kunna bli under 29 grader utan extra kyla, även med värme avstängt. Helst ska kalla sidan inte vara över 26 grader för en KP. Tror inte en KP mår otroligt dåligt av några dagar såhär, men om värmen ligger i sig i några veckor eller månader är det nog inte särskilt bra.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild