Nyttigt med pinnar till ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

52
2
NillaLG:
Hej!
Just nu föds sungaya och jag funderar på att låta min ciliaris äta upp dem som "snacks". Han äter gråsuggor/gräshoppor till vardags med pulver på. Tänkte inte sätta pulver på pinnarna utan de får klara sig bäst de kan i en roskvist. Är pinnarna nyttiga? Märker ödlan av dem alls för de rör sig inte så mycket? Någon som testat att mata med pinnar?

52
2
NillaLG:
Pinnar är visst väldigt gott, helt klart godare än pudrade gråsuggor.

1253
476
leedragon:
NillaLG skrev:
Hej!
Just nu föds sungaya och jag funderar på att låta min ciliaris äta upp dem som "snacks". Han äter gråsuggor/gräshoppor till vardags med pulver på. Tänkte inte sätta pulver på pinnarna utan de får klara sig bäst de kan i en roskvist. Är pinnarna nyttiga? Märker ödlan av dem alls för de rör sig inte så mycket? Någon som testat att mata med pinnar?

alltså nyttigheten beror på vad du har matat insekterna med. Det kallas för gutloading. Om inte annat varierat föda är en bra sätt att stimulera ödlan så kör på bara.

52
2
NillaLG:
Just nu äter pinnarna rosblad. De "bor" i terrariet. Nackdelen är att de inte är pudrade. Han får pudrade gråsuggor och syrsor. Och någon opudrad larv. Oroar mig för att det blir för mycket opudrad mat. Han är smärt så för mycket mat verkar det inte bli.
   Kan man se varningstecken på för lite puder som går att åtgärda innan det blir försent? (Han har blivit väldig aktiv och orädd av "sällskapet" i terrariet, jämfört med när jag köpte honom då han satt gömd bakom en pinne, så jag vill helst inte ta bort allt skoj för honom.)

52
2
NillaLG:
En fråga till: ska man mata upp syrsor och larver från affären innan man ger dem till ödlan. Blev lite betänksam när jag fick en titt i en låda. I så fall med vad?

1253
476
leedragon:
NillaLG skrev:
En fråga till: ska man mata upp syrsor och larver från affären innan man ger dem till ödlan. Blev lite betänksam när jag fick en titt i en låda. I så fall med vad?

Jo det ska man egentligen göra, googla gutloading, undvik bara grönsaker och frukt som har högt oxalsyra. Unvik cat och hundfoder.  Grönsaker och frukt högt i kalcium och lågt i oxalsyra är de bästa.

52
2
NillaLG:
leedragon skrev:

Jo det ska man egentligen göra, googla gutloading, undvik bara grönsaker och frukt som har högt oxalsyra. Unvik cat och hundfoder.  Grönsaker och frukt högt i kalcium och lågt i oxalsyra är de bästa.

Kan ödlan stoppa i sig för mycket? Vad händer då? Han är lite rundare om magen än när jag köpte honom.

1253
476
leedragon:
NillaLG skrev:

Kan ödlan stoppa i sig för mycket? Vad händer då? Han är lite rundare om magen än när jag köpte honom.

ju man kan mata de förmycket så de blir fetta. Men visa ödlor lägger sig fettet runt organer och hos honor kan detta blockera och försvåra äggläggning. Men jag skulle inte bli så jätteoroligt, mata din ödla varanan dag eller var tredje dag så lär det vara lugnt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild