EmanuelKarl skrev:
Jag kan varmt rekommendera Elliptorhina javanica. Min favoritkackerlacka och en art jag kan tänka mig att skaffa igen. Jättevackra och förökar sig bra när de väl kommit igång ordentligt. Dock behöver du ge dem lite värme om du vill ha mycket avkomma. Jag sålde mycket överskott om vi säger så. En annan fördel är att även fullvuxna har mjukt skinn, till skillnad ifrån väsande kackerlackor vars exoskelett är tjock och man avråder ifrån att mata med fullvuxna på grund utav det. Vanliga väsande kackerlackor (G portentosa) är också ganska bra foder och om du bara ger dem lite värme och mat så förökar de sig ordentligt, se till att inte mata med fullvuxna bara eftersom det blir en riktig kamp när ödlan försöker tränga sig igenom skalet och de vassa taggarna på fötterna. Det räcker med en svag värmematta på utsidan av terrariet, det påverkar jättemycket (även i förökningen av vanliga dubia). Om du vill ha mycket ungar snabbt är dödskallekackerlackor bra, de är som en större dubia, som dock bör ha grävmöjligheter enligt mig. Ett 10 cm tjockt lager cocofiber blandat med döda blad och vitved fungerar perfekt och uppskattas av nymferna. Du verkar vara intresserad av själva kackerlackorna också (annars hade det räckt med bara dubia och någon större variant i mängder) och då finns det lite roliga men snarliika varianter av olika arter, t.ex Blaberus craniifer Black Wing och Gromphadorhina oblongonata (som blir större än portentosa) som du kan samla på dig. Du kanske kan investera i några coola Princisia vanwaerebeki, de sköts som Gromphadorhinor fast har lite annat mönster. Jag har haft alla dessa utom vanwaerebeki för några år sedan.
//Emanuel
Jag vill veta vilka av de kackerlackorna som kan föröka sig i rumstemperatur och de som inte kan det är viktigt