Funderingar på terrarium till Ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
Conny_R:
Hej.
Har funderat ett tag på att skaffa en ögonfransgecko  blev mer sugen när min frus syster dotter skaffade sin andra Ögonfransgecko i förra veckan.
Så nu fundera jag på  vilken storlek på terrarium jag ska välja har kollat på eķoterra 45x45x90 samt den bredare 60x45x90. 
Det andra som jag fundera på är att jag skulle vilja ha levande växter i terrariet, där har jag fastnat lite hur jag ska gå till väga med bottensubstratet  var inne och läste om skötselråd för ögonfransarna, har sett en del använder lecakulor i botten sen ett nät sen lagt på substrat. Glömde att nämna att jag är nyböjare   håller på läsa på så mycket jag bara kan.

Mvh
Conny

75
58
Mellowman:
Jag hade valt 60x45x90 direkt. När man väl börjar inreda med växter och dylikt så brukar man inse ganska snabbt att burken borde ha varit större :). Visst 45x90 fungerar men den bredare modellen har fler fördelar tycker jag personligen.

Ska du plantera levande växter så bör du ha leca kulor eller liknade som dränering, Samt nät mellan substrat och leca kulorna. Jag kör med biltemas svarta myggnät.
Lycka till! 

354
269
Animallover_1984:
Håller med Mellowman. Jag hade tänkt skaffa 45x45x90 cm, men sedan hittade jag ett 60x45x90 cm som jag köpte istället och det är perfekt storlek. Jag skulle inte vilja ha míndre. Just nu har jag bara plastväxter men har tänkt skaffa en del riktiga växter också. Jag har lecaculor i botten samt ett myggnät och sedan substrat (kokosfiber, bark, mossa). Min lilla dam (Irina, ögonfransgecko) verkar trivas mycket bra där i. 
Lycka till med din ödla :-)
Mvh/Animallover_1984

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Satsa på det bredare direkt, precis som Animallover skriver så är det lättare att inreda ett bredare terrarium än ett smalt, du får plats med mer växter helt enkelt, jag har ett 60x45x90 till mina Phelsuma grandis och har en stor Yucca där samt ett stort korkrör som rymmer en kruka med en klätterväxt. Jag hade inte fått plats med inredningen i det smalare karet. 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Jag har mina två i varsitt 45*45*90. Fungerar prima, men det verkar som att 45*45*90 kostar typ lika mycket som 60*45*90 och om du har platsen så blir 60*45*90 sååå mycket snyggare. Där kan du inreda mycket mer. En viktig sak att ha i åtanke är att om man inte använder volymen så är storleken irrelevant. Ofta så ser man att nybörjare har en bakgrund, kanske någon växt och lite korkbark lutad direkt mot bakgrunden. Problemet med det är att ödlan inte kan använda volymen i terrariet, nästan allt högre upp i terrariet blir bortkastad plats. Du ska liksom kunna se in från sidan i terrariet utan att bara se rätt igenom för att övre halvan av terrariet bara är luft, e bakgrund och lite glas.

Jag använder ett lager lecakulor, ett nät och därefter ett lager bottensubstrat. Jag har bara kokosfiber utblandat med lite coco husk, mossa och döda (kokade) boklöv ifrån marken. Sedan brukar jag ha ett lager med bara boklöv högst upp (anledningen till just bok är att det bryts ner långsamt, ek fungerar också men jag tycker inte om hur lätt man känner igen arten, boklöv känns mer som ett vanligt löv man kan hitta lite varsomhelst).

4
0
Conny_R:
Tack för alla svar har bestämt mig för 60x45x90 cm, så nu börjar förhandlingarna med frugan vart jag får placera det, sen måste jag välja växter har ni några tips? Har ni några tips på fler webplatser som säljer tillbehör till terrarium har kollat på zoo.se och cyberzoo.se

Mvh
Conny

508
304
Jonas77:
Storbladigt kan bli läcklert på några platser i terrariet, typ älghornsbräken, sen får andra komma med förslag.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag kör med gullranka i mina kar, den växer som ogräs och tål fuktig miljö, den verkar stortrivas i den till och med. Det är en klättrande växt som snabbt fyller ut ett terrarium så den kommer behöva ansas, när jag ansar min gullranka så spar jag det jag klippt av och planterar det i lite mossa eller bara virar toapapper runt det som blir roten, sätter i vatten sen tar det ett tag så har du en ny planta att sätta. 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Det finns jättemånga växter. Att lista alla skulle vara omöjligt, men jag ger dig några tips nedan.

Gullranka
Diverse monstera-arter
Dvärgpalm
Guldpalm
Begonia corallina (en favorit som min hane sover i toppen av varje dag, trots att han syns bra och har andra gömställen, dock är han väääldigt liten till växten, min hona på 55g hade nog haft sönder den)
Paparalia
Flamingoblomma
Calathea-arter
Vandrande jude
Svärmors tunga
Älghornsbräken som redan nämnts (jag hade det till en för länge sedan, det såg väldigt coolt ut i terrariet)
Bromelior (ta inga som ställer krav på superhög luftfuktighet och ta en stor och stabil, och köp den inte från blomsteraffärer eftersom de flesta bara blommar en gång och dör sedan, har du otur dör den bara veckor efter köpet om den redan blommar) t.ex Vriesea splendens
Dracenor

Det var bara några exempel, det finns hur många som helst. Om du som jag har nästan lika stort intresse för växter som för djuren så finns det massa coola philodendrons som man kan beställa från olika sidor för lite pengar. Men nackdelen med ögonfransgeckos är att de (särskilt stora honor) kan hoppa sönder ömståliga växter. Därför har jag ganska standard växter hos mina ögonfranar, och slänger in allt dyrt, ovanligt och ömtåligt hos dvärggeckos och pilgiftsgrodor som är mer försiktiga och ska ha högre luftfuktighet.

Tänk på att inte stoppa in växter direkt från blomsteraffären. Du vill inte ha blomjord med gödning i terrariet, jag brukar ta bort så mycket jord jag kan så att rötterna är bara (var inte rädd för att riva upp det lite, särskilt där rötterna "går i cirklar" i botten på krukan om du förstår vad jag menar), duscha av det ordentligt, plantera dem i ny jord (inte blomjord, du vill undvika gödning så en blandning av kokosfiber, bark och mossa är bättre) och ha i karantänn någon månad. Det finns risk att de är besprutade och det kan finnas nemertiner (små maskar som äter insekter, de används för att bli av med skadedjur på vissa ställen men går tyvärr på hoppstjärtarna och gräsuggorna också så de är mardrömmen i terrarium) osv. Ett bra tips är att ta sticklingar och sedan plantera i terrariet, de är lättare att duscha av ordentligt. 
Kolla denna videon:
www.youtube.com/watch?v=bmqqRP7OJfE&t

274
210
AndreasB:
www.reptileadvisor.com/crested-gecko-plants/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild