Tips på alternativ ljusramp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
3
Dirigo:

Hej!

Vet inte om intresset finns eller om bättre alternativ redan florerar, men tänkte tipsa om hur jag gjorde billiga och förhållandevis snygga ljusramper. Se på det som om Eldorado hade producerat en kopia av Exo-Terras compact tops. 

Jag köpte svarta plastlådor från Bauhaus. 

www.bauhaus.se/smartstore-facklador-askar?gclid=CjwKCAjwlZf3BRABEiwA8Q0qq1flgFICdEdeDadzazMGto_oFt0j_4HP1vVVXMlYmnJEVGnBNluK9hoCfQYQAvD_BwE

3 st 25x11x7 cm LxBxH för 50kr. (är i paket om 3) 

Vidare köpte jag lampsockel ca 40kr.
Sladd, ca 40 kr. 

På vissa gjorde jag ett hål i kortsidan för att skruva fast en lampsockel. Se bild 1
På andra gjorde jag en öppning på baksidan, Se bild 2, och fäste sedan sockeln med dubbelhäftande tejp inuti. 

Jag borrade hål i toppen för ventilation. Se bild 3. 

Ljusrampen passar perfekt för Exo-Terratak 30x30. Se bild 4. 

Jag kör som varmast 25w ET UVB100 utan problem.  Oklart vart den övre gränsen för värme ligger. 
I de flesta kör jag lampor som inte blir varma överhuvudtaget.

Hoppas det kunde hjälpa någon. 

Mvh 

31
19
Graptemys:
Har du någon reflektor i armaturen? 

11
3
Dirigo:
Graptemys skrev:
Har du någon reflektor i armaturen? 

Inte i nuläget och jag har heller inte testat.
Jag funderade på vad jag skulle kunna använda. Någon tunn och blank plåt, alt färdig reflektor för armaturer borde funka. :)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Dirigo skrev:

Inte i nuläget och jag har heller inte testat.
Jag funderade på vad jag skulle kunna använda. Någon tunn och blank plåt, alt färdig reflektor för armaturer borde funka. :)

Borde det inte fungera med att klä insidan av aluminiumfolie? Ett par lager borde fungera som reflektor samt skärma av värmen från plasten.

11
3
Dirigo:
ZDC skrev:

Borde det inte fungera med att klä insidan av aluminiumfolie? Ett par lager borde fungera som reflektor samt skärma av värmen från plasten.

Jo det låter som att det absolut skulle kunna fungera!  

508
304
Jonas77:
Det finns ju jättegra polerad aluminiumplåt som är perfekt att bocka och göra reflectorer av, men det är ju det där att det ska hittas, köpas och göras också. Är du mest intresserad av att reflektera bort ljus från toppen så att säga så har jag gjort ekonomireflektorer genom att klyva en ölburk på längden. Vet inte om det passar för dina lampor, men relativt enkelt ock billigt.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Jonas77 skrev:
Det finns ju jättegra polerad aluminiumplåt som är perfekt att bocka och göra reflectorer av, men det är ju det där att det ska hittas, köpas och göras också. Är du mest intresserad av att reflektera bort ljus från toppen så att säga så har jag gjort ekonomireflektorer genom att klyva en ölburk på längden. Vet inte om det passar för dina lampor, men relativt enkelt ock billigt.

Win - win...  man får dricka en öl och får en reflektor på köpet som dessutom är välvd

508
304
Jonas77:
ZDC skrev:

Win - win...  man får dricka en öl och får en reflektor på köpet som dessutom är välvd

TVÅ reflektorer :)

11
3
Dirigo:
Jonas77 skrev:

Ja. det är en bra idé. Jag gjorde samma sak med blanka parfymburkar, men inget jag har testat i dessa armaturer. 

För många år sedan fick jag tag på en väldigt passande plåt från ett tryckeri (används i pressar på något sätt)! Men om man skall hålla det lättillgängligt och billigt så är ju en ölburk bättre! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild