Leopardgecko, väldigt underviktig. Hjälp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
3
Enlitengran:

Hej! Jag adopterade en 6 månader gammal leopardgecko som jag först trodde var en bebis då den var så liten, men den var bara riktigt undernärd. Jag besökte en veterinär och de sa att han antagligen inte hade Stick tail disease,vilket var min första tanke, men att han bara råkar vara riktigt undernärd. Han hade även ömsat skinn som satt fast lite här och där. 

jag undrar hur ni hade gått till väga? Vilken mat ni hade gett för att hjälpa honom gå upp i vikt, och om det är något speciellt jag borde göra. Tacksam för svar :)
/Melvin 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Enlitengran skrev:
Hej! Jag adopterade en 6 månader gammal leopardgecko som jag först trodde var en bebis då den var så liten, men den var bara riktigt undernärd. Jag besökte en veterinär och de sa att han antagligen inte hade Stick tail disease,vilket var min första tanke, men att han bara råkar vara riktigt undernärd. Han hade även ömsat skinn som satt fast lite här och där. 

jag undrar hur ni hade gått till väga? Vilken mat ni hade gett för att hjälpa honom gå upp i vikt, och om det är något speciellt jag borde göra. Tacksam för svar :)
/Melvin 

Jag hade avlivat stackaren. Han är ju bara skinn och ben. Om han inte lägger på vikt om du helt enkelt matar den lite extra så är det troligen något annat underliggande typ parasiter. Äter den inte kan tvångsmatning krävas, kanske inte att rekommendera för en nybörjare. Den verkar inte ha druckit heller på ett tag. Den är inte undernärd, den är EXTREMT undernärd!

En erfaren uppfödare kanske hade lyckats rädda den, men det skulle bara vara ett långt lidande och frågan är om det är värt det. Det kanske finns hopp, men jag tycker inte det är värt de långa superstressiga veterinärtripparna för den stackars ödlan. MYCKET snällare och mer humant mot den stackars lidande ödlan att låta den somna in snabbt. 

Jag har gjort misstaget att köpa från en oseriös säljare som hade tre ögonfransgeckos tillsammans, varav två var hanar och den jag fick var den ej dominanta. Han var inte i gott skick när han kom uttorkad i en kruttorr låda utan något i, men han var mycket bättre än detta benranglet.

8
3
Enlitengran:
EmanuelKarl skrev:

Jag hade avlivat stackaren. Han är ju bara skinn och ben. Om han inte lägger på vikt om du helt enkelt matar den lite extra så är det troligen något annat underliggande typ parasiter. Äter den inte kan tvångsmatning krävas, kanske inte att rekommendera för en nybörjare. Den verkar inte ha druckit heller på ett tag. Den är inte undernärd, den är EXTREMT undernärd!

En erfaren uppfödare kanske hade lyckats rädda den, men det skulle bara vara ett långt lidande och frågan är om det är värt det. Det kanske finns hopp, men jag tycker inte det är värt de långa superstressiga veterinärtripparna för den stackars ödlan. MYCKET snällare och mer humant mot den stackars lidande ödlan att låta den somna in snabbt. 

Jag har gjort misstaget att köpa från en oseriös säljare som hade tre ögonfransgeckos tillsammans, varav två var hanar och den jag fick var den ej dominanta. Han var inte i gott skick när han kom uttorkad i en kruttorr låda utan något i, men han var mycket bättre än detta benranglet.

Jag fick honom för 3 dagar sedan, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag fick ingen information av ägaren att han var i dåligt skick. Han har gått upp i vikt de senaste tre dagarna dock, och vill iallafall ge honom ett bra liv det sista av det om han nu för. Jag har fäst mig vid honom ganska snabbt är nog inte redo att ge upp på honom. Jag tror på att jag kan hjälpa honom. 

5479
4193
Tropfrog:
Tre dagar!! Du har både hunnit och få den till en inkompetent veterinär och sett viktuppgång.?? Imponerande!

Om han har gått upp i vikt på tre dagar så innebär det att han äter. Då är inte hoppet ute. Ta han till en veterinär  som har rätt kompetens.

Mvh
Magnus

8
3
Enlitengran:
Tropfrog skrev:
Tre dagar!! Du har både hunnit och få den till en inkompetent veterinär och sett viktuppgång.?? Imponerande!

Om han har gått upp i vikt på tre dagar så innebär det att han äter. Då är inte hoppet ute. Ta han till en veterinär  som har rätt kompetens.

Mvh
Magnus

Veterinären gick jag till samma dag som jag köpte honom, som sa att det inte verkade vara parasiter. Får spara upp lite pengar till och ta honom till en annan veterinär då. 

8
3
Enlitengran:
Fler bilder kommer snart!

5479
4193
Tropfrog:
Vänta nu.....Du köpte honom? Jag skulle gå tillbaka med den till säljaren.

Mvh
Magnus 

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:
Extremt undernärd som sagt. Är ödlan i detta skick så är det stor sannolikhet att den även behöver ordentligt med vitamin och mineraltillskott. Har du betalat för ödlan, så tycker jag du bör få någon kompensation, eller rentav hela summan tillbaka då den uppenbarligen inte mår bra.

Utöver mat, vatten, vitaminer & mineraler så tror jag det är viktigt att det finns värme så att ödlan kan smälta maten ordentligt och få i sig näring.

När det kommer till foder, så hade jag nog försökt ge den gutloadade syrsor, eller nyömsad dubia. Även nyömsad mjölmask hade kanske varit idé för att ge den fettreserv. Jag tror dock att det är viktigt att ge foderdjur med rätt så mjukt skal, för att se till att näringen kan tas upp utan problem.
Vaxmott brukar jag ge mina djur när de behöver lägga på sig lite, men jag tror det bör väntas med ett tag tills ödlan har en bättre hälsotillstånd.

152
227
TowerOfGray:
Skulle nog säga att det finns hopp. Hittade denna stackare på en amerikansk FB grupp. 
Samma gecko men ca 5 månader isär. 
Se till att mata den, ge den värme, viatimer/mineraler och ljus den behöver så kanske det går upp till normalvikt igen.

8
3
Enlitengran:
TowerOfGray skrev:
Skulle nog säga att det finns hopp. Hittade denna stackare på en amerikansk FB grupp. 
Samma gecko men ca 5 månader isär. 
Se till att mata den, ge den värme, viatimer/mineraler och ljus den behöver så kanske det går upp till normalvikt igen.

Vilken hjälte du är! Bra jobbat!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild