Jag håller helt med anders om huruvida förstoppning är en risk osv. Men jag vill rätta till/förtydliga ett vanligt missförstånd.
Jag skulle aldrig ha en leopardgecko (ett exempel jag kör med just nu) på ren sand. Inte för att det är stor risk för förstoppning, utan för att det är totalt olikt vad de lever på i naturen. En öken betyder inte sand eller värme, det betyder att det inte regnar så mycket där. Till och med antarktis är en öken, eftersom den har så lite nederbörd. Leopardgeckos kommer från öknar med mycket klippor, många microklimat (t.ex fuktiga och kalla hålor under stenar där temperaturen är helt annorlunda jämfört med ute i solen) men också varma solplatser, karg växtlighet och: hårt packat och kompakt substrat! En bra imitation utav detta är en hårt packad blandning av sand och någon slags jord och torv, men lite små fuktiga platser under t.ex korkbark där de kan gräva hålor för att svalka sig. Det blir jättesvårt att få till bra microklimat med sand i hela botten. Dessutom skulle jag ha värmen ovanifrån i denna typen av inredning, annars försöker den gräva nedåt för att komma åt kallare svalare platser (som in naturen) men istället möts av en värmematta och blir förvirrad. Detta är nog så nära naturen du kan komma tolll just en leopardgecko som jag använde i mitt exempel.
Däremot tycker jag absolut att djur som lever på ren sand i naturen t.ex apotekarskink eller vissa små geckos ska leva på det i fångenskap också. Jag kan se framför mig hur dumt det skulle se ut om en apotekarskink (googla på dem, de gräver ner sig i sanden jättesnabbt och det är ganska coolt fast tyvärr gömmer de sig typ alltid) bodde på en sån där fånig "reptile carpet" som de använder i USA till vissa ödlor.
USA är och kommer alltid vara USA. Något annat jag ogillar är hur de hanterar solitära reptiler, som tar skada av våran normala innomhusmiljö och har noll utbyte av hantering som egentligen bara är en extrem stressfaktor som djuren försöker dölja av evolutionära skäl, som om de vore små pälsdjur. Det är också i allmänhet MYCKET lägre standard på djurhållningen där. Ormar i rack, leopardgeckos som föds upp på enbart mjölmaskar (mycket fett osv), skäggagamer utan belysning eller gömställen och ögonfransgeckos med minimala klättermöjligheter.