Majsorm, konstigt beteende?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
Grenwall:

Hej!

Jag har märkt att min ~2 månader gamla majsorm Vanessa spenderar hela nätterna, och ibland hela dagarna, ovanpå frigolitbakgrunden i mitt terrarium. Exoterra 60x45x45

Det känns konstigt att hon väljer att ligga så öppet och sova. Funderar på om hon är missnöjd med något i terrariumet kanske? 

Jag har cocos-grejs som jag planterat lite plantor i (vältvättade och såklart helt utan jorden som de kom i), och asp-spån i resten av terrariumet. Tempen ligger runt 24 grader i luft, och ~29-32 grader på den varmaste platsen. Hon har ett gömställe i varma, och ett i kalla delen. Även en fuktlåda med spaghnummossa. 
Luftfuktighet runt 40%. 

Bifogar en bild på hur hon ligger inmosad (i toppen av bilden. Tagen mitt i natten i mörker, därav dålig bildkvalité)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Grenwall skrev:
Hej!

Jag har märkt att min ~2 månader gamla majsorm Vanessa spenderar hela nätterna, och ibland hela dagarna, ovanpå frigolitbakgrunden i mitt terrarium. Exoterra 60x45x45

Det känns konstigt att hon väljer att ligga så öppet och sova. Funderar på om hon är missnöjd med något i terrariumet kanske? 

Dotterns majsorm som tillfälligt bor i ett 90x45x90 Exo Terra kar sover på en barkbit nästan högst upp

508
304
Jonas77:
Det kan vara en temperaturfråga eller en miljöfråga. Kanske är det lite varmare/kallare där? Kanske den helt enkelt gillar saker som vi som människor uppfattar som konstigt, t.ex att ligga i ett tryggt litet skrymsle en bit upp från marken?

508
304
Jonas77:
Sätt ett litet korkrör eller något där uppe och se om det uppskattas.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild