Vill inte äta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
AnneliMegnerArn:
Min majsorm har inte lyckats ömsa bort det gamla skinnet från huvudet. Och nu vill han inte äta. Har aldrig matvägrat tidigare. Är det någon som varit med om något liknande?

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Det jag hade börjat med är att försöka få bort ömset som sitter kvar på huvudet. Det kan bli alvarliga problem om ömset sitter kvar för länge. 

4
0
AnneliMegnerArn:
Jag har försökt få bort ömset. Han ömsade väldigt dåligt, bara fläckvis. Efter ett bad kunde jag peta bort det mesta. Men jag misstänker att han tycker att det gör ont. Jag har tagit tag i ömset med en pincett, och han rycker till när jag drar. Det har känts som att han reagerar mer ju närmre huvudet jag kommer, så jag har dragit mig för att ta bort det sista. Jag tror inte heller att han gillar att ha huvudet under vattnet och det måste han ju ha för att skinnet ska mjukas upp. Vet du om det kanske finns något annat sätt att få bort ömset?

80
29
Zombieboyy88:
Fuktlåda med spaghnum moss 

35
12
KarlXVI:
AnneliMegnerArn skrev:
Jag har försökt få bort ömset. Han ömsade väldigt dåligt, bara fläckvis. Efter ett bad kunde jag peta bort det mesta. Men jag misstänker att han tycker att det gör ont. Jag har tagit tag i ömset med en pincett, och han rycker till när jag drar. Det har känts som att han reagerar mer ju närmre huvudet jag kommer, så jag har dragit mig för att ta bort det sista. Jag tror inte heller att han gillar att ha huvudet under vattnet och det måste han ju ha för att skinnet ska mjukas upp. Vet du om det kanske finns något annat sätt att få bort ömset?

Om de väl börjat ömsa så gör det inte ont när man hjälper dem att ömsa:)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

30 minuters vattenbad så är ömset så mjukt att du kan hjälpa den få loss det.

Jag personligen brukar se till att vattnet inte blir för kallt, inte för varmt heller för den delen. 

508
304
Jonas77:
Fukta en ormpåse/örngott och låt den vara där i någon timme i terrariet vid lämplig plats (inte under spotlighten då t.ex.).

275
187
peter68:
Följ ZDCs råd.

Jag kollade upp skötselråd för majsorm. Googlade. Den första träffen sa 40-50% luftfuktighet. Detta låter lågt för mig. Jag skulle hålla mig på minst 50-60%. 30-70% är normalt inomhus i Sverige, så 60% är ingenting. Hela sydöstra USA (var man finner majsorm) har en genomsnittlig relativ luftfuktighet på 60-75%. Detta är ett område känt för sin höga luftfuktighet. Tänk In the Heat of the Night eller vilken film som helst som utspelar sig i den amerikanska södern. www.forbes.com/sites/brianbrettschneider/2018/08/23/oh-the-humidity-why-is-alaska-the-most-humid-state/74837a15330c

4
0
AnneliMegnerArn:
Tack för bra råd! Örngottet ska jag testa.

4
0
AnneliMegnerArn:
Tack så jättemycket alla här för bra tips! Jag har testat örngottstrixet nu och efter två försök fick jag bort ömset. Ormen verkade tycka att det gjorde ont men det gick.

Men. Tyvärr vill han fortfarande inte äta. Han är 20 år gammal, men han har aldrig matvägrat tidigare. Tacksam om ni har ännu fler bra råd!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild