0,84kvm + 0,84 kvm till majsorm eller nytt större terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

46
3
Ninjasandpopcorn:
Hej! 
Då min lilla kungspyton växer ur sitt tillfälliga terrarium börjar det bli dags att införskaffa ett nytt till lilleman.

Jag hade tänkt att se över och köpa in fler terrarium för att ge större yta åt mina majsormar då dom växt sig lite större än vad vi trodde när vi byggde det nuvarande terrariet.

Jag har ett "dubbelterrarium" som vi byggt själva där jag har två hanar på ovanvåningen och en hona på nedervåningen.

Tanken är att honan ska få ett nytt terrarium storleken större i glas och såga ett hål mellan våningarna i träterrariet så hanarna kan röra sig på båda våningarna. (Med en skjutlucka på undersidan så man kan stänga mellan vid behov.) 

Terrariet är i storleken: 120×70×60 per våning. (0,84 kvm per våning) 
Majsormarna är i storlek:
Hane 1: 143cm
Hane 2: 154cm
Hona: 128cm

Så rent krasst är inte terrariet godkänt för min stora hane,(marklevande orm över 151cm ska ha 1kvm i yta)
Men gäller det som en enhetlig yta eller skulle min ide att öppna upp mellan våningarna funka? Då skulle han ju få två plan av 0,84kvm att röra sig på.
Eller är det bättre att införskaffa ett nytt större?

508
304
Jonas77:
Har du koll på hur djuren magiskt behöver mindre yta om de går tillsammans? Har du läst L80?

354
269
Animallover_1984:
L80 handlar så vitt jag vet ENBART om yta utan några avbrott eller dylikt, dvs. man får inte räkna in hyllor, våningar och annat i ytan. Gäller i alla fall andra djurarter så antar att det samma gäller för ormar. Alltså oavsett om du gör ett hål mellan terrarierna som de kan röra sig mellan, så är det för liten yta, eftersom endast bottenytan för det ena terrariet får räknas. 

Kan såklart bli lite märkligt ibland som att jag i min ena råttbur får ha max fem stycken (har fyra)...men om jag gör om den till två burar igen (den är gjord av två ihopsatta burar) så får jag ha dubbelt så många även fast de då inte har samma höjd att klättra på osv. Jag får dock inte ha ex. sex råttor i den...men delad så går det bra med tio på samma yta, inte alltid logiskt men ja...

206
224
Danne72:
Så är det inte, om du läser så står måttet "per ödla" vid grupphållning.
Jonas77 skrev:
Har du koll på hur djuren magiskt behöver mindre yta om de går tillsammans? Har du läst L80?

508
304
Jonas77:
Danne72 skrev:
Så är det inte, om du läser så står måttet "per ödla" vid grupphållning.

Ja? Men ytan per djur är mindre?
Jag kanske tänker specifikt på trädlevande ormar... Jag är ingen expert.

46
3
Ninjasandpopcorn:
När man pratar om grupphållning av marklevande orm står det för orm 151-200 att det ska vara 0,5 kvm/orm  och för orm 141-150 0,3kvm/orm. 
Hur räknar man här då om man har en orm av varje? 
0,5+0,3=0,8 
Eller går man enbart på den längsta ormen? 0,5+0,5 =1 

Sen vill jag ju såklart det bästa för mina majsormar, men tänker att även om dom har minimått på ett plan så har dom ju ett till lika stort att röra sig på? (Trots att dom är marklevande så gillar dom att klättra, tror dom skulle gilla att kunna klättra mellan planen)

Eller hur hade ni andr tänkt, är det bättre för dom att ha en större enhetlig yta? 

354
269
Animallover_1984:
Ninjasandpopcorn skrev:
När man pratar om grupphållning av marklevande orm står det för orm 151-200 att det ska vara 0,5 kvm/orm  och för orm 141-150 0,3kvm/orm. 
Hur räknar man här då om man har en orm av varje? 
0,5+0,3=0,8 
Eller går man enbart på den längsta ormen? 0,5+0,5 =1 

Sen vill jag ju såklart det bästa för mina majsormar, men tänker att även om dom har minimått på ett plan så har dom ju ett till lika stort att röra sig på? (Trots att dom är marklevande så gillar dom att klättra, tror dom skulle gilla att kunna klättra mellan planen)

Eller hur hade ni andr tänkt, är det bättre för dom att ha en större enhetlig yta? 

Du går efter den största eftersom den största ormen måste ha minst 1 kvadratmeter oavsett om den är ensam eller lever i par/grupp, så du får aldrig ha den på mindre än 1 kvadratmeter. Med grupphållning blir det därmed minst 1 kvadratmeter vilket gör att du får ha max två ormar där i (0,5 kvadratmeter/orm). 

Detta är så jag alltid tolkat reglerna och jag kan inte se hur du skulle kunna komma undan med att ha mindre bara för att ormen bor med en annan, den minsta ytan gäller ju oavsett antal djur du har. Skulle du t.ex. vilja ha tre ormar ihop (jag förespråkar dock att reptiler annat än i undantagsfall ska hållas ensamma) så blir det minst 1 kvadratmeter som innan...men eftersom du vill ha tre ormar i detta exempel så får du (med tanke på att det endast går att ha två ormar på 1 kvadratmeter) lägga till 0,5 kvadratmeter och därmed blir minsta ytan istället 1,5 kvadratmeter. 

En stor enhetlig yta är bättre eftersom det är det enda som är lagligt och det är en marklevande orm, sedan finns ingenting som hindrar att du DESSUTOM ger de höjd för klättring. 

Mvh/Animallover_1984

206
224
Danne72:
Ytan är densamma även vid trädlevande grupphållning, alltså inte mindre om dom är 2.
Jonas77 skrev:

Ja? Men ytan per djur är mindre?
Jag kanske tänker specifikt på trädlevande ormar... Jag är ingen expert.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild