Äta och dricka själv

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Julylilje:
Halloj! 

Jag och min sambo fick hem vår lilla 2 veckors dvärgskäggis i torsdags (14/5).
Min sambo har tidigare haft skäggisar men inte bebisar och jag har erfarenhet av ormar. 

Förutom att vi ska lära känna lilla Papaya och Papaya ska lära känna oss, så övar vi att få den att dricka och äta själv från sina skålar. Men just nu tycker lilla P bara om att få maten från handen eller pincett och den har nosat och kollat i sin matskål. Idag gjorde P framsteg i vattnet när den bada, den P att dricka lite vatten men favoriten är fortfarande att få droppar av vatten på nosen. 

Nu till frågan, har ni några tips på hur vi ska få den att äta och dricka själv? ????

5479
4193
Tropfrog:
Jag tänker att det bara är att sluta handmata. När den är hungrig letar den mat själv. När den är törstig letar den vatten. Detta är djur som trots allt utvecklats att klara sig själv i väldigt ogästvänlig miljö.

Men jag har ingen erfarenhet av arten.

Mvh
Magnus 

1253
476
leedragon:
Julylilje skrev:
Halloj! 

Jag och min sambo fick hem vår lilla 2 veckors dvärgskäggis i torsdags (14/5).
Min sambo har tidigare haft skäggisar men inte bebisar och jag har erfarenhet av ormar. 

Förutom att vi ska lära känna lilla Papaya och Papaya ska lära känna oss, så övar vi att få den att dricka och äta själv från sina skålar. Men just nu tycker lilla P bara om att få maten från handen eller pincett och den har nosat och kollat i sin matskål. Idag gjorde P framsteg i vattnet när den bada, den P att dricka lite vatten men favoriten är fortfarande att få droppar av vatten på nosen. 

Nu till frågan, har ni några tips på hur vi ska få den att äta och dricka själv? ????

kolla att temperaturerna är korrekta, ödlor brukar inte vilja äta när temperaturerna är inte rätt, kolla så att de fysisk kan ta sig till skålen och det är inte för högt eller nåt för att nå maten i den, det lär börja käka för eller senare.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Vad är det för uppfödare som säljer skäggisar som enbart är 2 veckor gammal?

Rekomenderas att de ska vara ca 8 veckor innan de säljs just för att man ska veta att de äter och skiter osv som de ska.

5479
4193
Tropfrog:
Ta har haft ödlan sedan igår. Självfallet är det bra att kolla och dubbelkolla temperatur. Men lite is i magen kan vara bra också.

Mvh
Magnus 

1275
1725
Falk:
Det klarar djuret själv.  Den behöver rätt miljö med allt vad det innebär och inte bad, handmatning osv. för att överleva. 

Såg ditt inlägg på fb där du tränar den att dricka vilket den kommer att klara på egen hand.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild