Jessica80 skrev:
Nja det jag vet är att man ska se till att dom är lika stora, att äggen ska tas till separat äggkläckningsbox. Jag har läst på hur man gjorde dom med doppvärmare och tegelstenar. Och att man skulle lysa på dom för att se så man inte sätter dom upp o ner i boxen?
Att ormarna sedan ska hållas i olika lådor, och matas med nyfödda pinkies efter 2 v tror jag det var (?) Jag undrade mer om det var något som man kanske lätt missar och som kanske inte stått med i råden. Är väl egentligen bara det att jag vill vara hel säker på allt :) vill inte göra fel
Lysa äggen har jag aldrig gjort. Däremot bör man lägga dem i kläckaren på samma sätt som de låg i äggläggningsådan.
Finns olika sätt att göra kläckare.
Finns färdiga att köpa om man vill, jag vet inte vilka som är bra eller dåliga.
Man kan göra en torrkläckare. Man tar t ex en frigolitlåda, lägger en värmematta i. Man kan lägga i lite flaskor med vatten i frigolitlådan för att jämna till temperaturen, men det funkar utan med. Sen sätter du i lådan med ägg, äggen ska då ligga i vermecuilit som är fuktat, fuktig vitmossa funkar med.
Ägglådan ska ha lock eller plast på sig. Jag har senaste gångerna använt plastfolie fastsatt med ett gummiband runt lådan.
Det kan vara vettigt att sätta en veckad plastbit ovanför äggen så att kondensdroppar inte droppar på äggen.
Värmen är ju enklast att styra med termostat.
Sen finns ju våtkläckaren som du skrev om. Jag har själv inte använt en sådan.
Nu vet jag inte vad det är för kungssnokar men man bör ju ha i åtanke att de kan vara kannibalistiska. Kalifornisk kungssnok bör man ha ganska bra koll på när man sätter ihop dem för parning.