Ödlor och deras bett

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

19
3
Greven:
Sitter och kikar på lite olika sorters ödlor och jag undrar lite över deras olika bett. De jag har haft är Leopardgecko och Skäggagam och jag kan väl säga att när de biter så känns det knappt. (Kanske bara haft tur?)
De jag undrar över lite extra är Blåtungad skink, Ögonfransgecko och Tokaygecko. (Varav den sistnämnda ska ha ett fruktansvärt bett?)
Andra ödlors "bitstyrka" är givetvis också intressanta!
Biten är inget man vill bli men ändå så händer det nästan alla för eller senare......
(Skrev ett väldigt långt inlägg tidigare men mobilen/forumet krånglade så orkar inte gör det igen)

Medlem i GHF
3102
1690
EmanuelKarl:
Greven skrev:
Sitter och kikar på lite olika sorters ödlor och jag undrar lite över deras olika bett. De jag har haft är Leopardgecko och Skäggagam och jag kan väl säga att när de biter så känns det knappt. (Kanske bara haft tur?)
De jag undrar över lite extra är Blåtungad skink, Ögonfransgecko och Tokaygecko. (Varav den sistnämnda ska ha ett fruktansvärt bett?)
Andra ödlors "bitstyrka" är givetvis också intressanta!
Biten är inget man vill bli men ändå så händer det nästan alla för eller senare......
(Skrev ett väldigt långt inlägg tidigare men mobilen/forumet krånglade så orkar inte gör det igen)

Jag blev biten av ögonfransgecko när jag skulle plocka ut den och hon kutade in i en stor sladdhärva och jag försökte få ut henne. Kändes knappt. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag har Tokayer, jag hanterar dem INTE eftersom jag föredrar att ha mitt blod på insidan av kroppen och inte utanför. 

Jag har aldrig blivit biten av min Leachie gecko men jag kan tänka mig att en fullvuxen Leachie nog ger ifrån sig ett bra bett.


1231
467
leedragon:
Greven skrev:
Sitter och kikar på lite olika sorters ödlor och jag undrar lite över deras olika bett. De jag har haft är Leopardgecko och Skäggagam och jag kan väl säga att när de biter så känns det knappt. (Kanske bara haft tur?)
De jag undrar över lite extra är Blåtungad skink, Ögonfransgecko och Tokaygecko. (Varav den sistnämnda ska ha ett fruktansvärt bett?)
Andra ödlors "bitstyrka" är givetvis också intressanta!
Biten är inget man vill bli men ändå så händer det nästan alla för eller senare......
(Skrev ett väldigt långt inlägg tidigare men mobilen/forumet krånglade så orkar inte gör det igen)


varanus salvadorii biter nog av det den får tag i.

19
3
Greven:
ZDC skrev:
Jag har Tokayer, jag hanterar dem INTE eftersom jag föredrar att ha mitt blod på insidan av kroppen och inte utanför. 

Jag har aldrig blivit biten av min Leachie gecko men jag kan tänka mig att en fullvuxen Leachie nog ger ifrån sig ett bra bett.


Haha, de videos jag sett om Tokay så brukar det sluta i blod......

Googlade lite på ödlor och fick fram Taggagam Moloch horridus.
Väldigt häftig liten krabbat!

508
304
Jonas77:
Det handlar lite om var djuret gör vid själva bettet också, och hur mycket energi som finns att överföra. En stor kameleont kan bita till och sen är det över. En vuxen leguan kan bita och ruska till så kroppen lyfter från marken innan den släpper. Det är inte så roligt kan jag säga.

19
3
Greven:
Jamen visst är det så!
En bekant till mig hade en grön leguan, de var ju terrariedjuret nr1 sent 90-tal känns det som.
Det som var roligt med just grön leguan var att de var att de kände mycket väl igen sin ägare.
Han kunde utan problem ta upp leguanen, ha den på axeln långa stunder osv.
Men så fort jag närmade mig glaset så var det fram med piskan,  ett bett av honom hade säkert kännts. (Jag har ingen exakt uppfattning om hur stor han var men skulle säga minst 1,50m iaf)

Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:
Vet en som gick emellan två leopardgeckos som slogs. Slets loss en ganska fin bit ur fingret och blödde en hel del. Så beror nog mycket på varför de biter också.

19
3
Greven:
Hanna skrev:
Vet en som gick emellan två leopardgeckos som slogs. Slets loss en ganska fin bit ur fingret och blödde en hel del. Så beror nog mycket på varför de biter också.


Jösses, Leopardgecko som brukar vara så vänliga! (Gången jag råkade bli "biten" var när jag hade mat på mitt finger.)
Men som du säger det beror nog mycket på i vilket sammanhang de biter också.

1275
1725
Falk:
Bett från Skorpiongiftödlor ska enligt ryktena ha en väldigt låg mysfaktor också :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild