Går i tankar om giftormar, inte för att det är "ballt" med gift men det finns så många vackra och fascinerande arter t.ex skallror, vipror o annat mysigt.
Det jag funderar mest över är hur jag ska lägga upp det hela med övergången från bara giftfritt till att även hålla lite giftslangar.
Jag beter mig redan nu som om mina ormar skulle vara giftiga trots att de är harmlösa, ex att jag inte flyttar eller hanterar dem i onödan och försöker lära mig deras kroppsspråk. Kp är ju helt kolugn för det mesta men den fräste lite igår när den bytte burk, horten däremot är ju allt annat än lugn när man är när den men jag gillar att den är lite het. Har inte blivit taggad än iaf men den har verkligen visat med utfall att han vill jag ska backa.
Jag har ingen i min lokala närhet som jag känner där man kan va med o "träna" på gift så jag funderar på om det finns bra förslag förutom de vanliga sätten dvs läsa och gå igenom informationsvideos.
Det är liksom ingen brådis för mig att få hem nåt giftigt men jag skulle vilja vara åtminstone teoretiskt redo även om praktiken inte finns där än.
Men tänker jag rätt om jag gör så att jag beter mig med alla ormar som om de vore giftiga vid hantering/städ/matning samt hälsocheck.
Kp'n kommer ju ut ibland på lite hantering men det är sonen som gör det då det är hans men han gör det väldigt lugnt o fint genom att bara sitta med den i knät när den är i "ball mode" vilket den alltid är första minuterna vid hantering. Sedan får han själv krypa åt det håll den vill med lite enklare styrning bara. Horten är ju däremot inget jag plockar med då den bara blir grinig så den får bo i fred så att säga, jag kollar såklart så den ser frisk och kry ut men vill inte tillföra stress med onödig hantering.
Jag är väldigt ny i reptilgamet men har alltid varit fascinerad av dessa varelser, hade 2 majsormar en råttsnok samt en falsk vattenkobra (som jag inte ens hade en aning om hade gift när jag fick den) när jag var 12-16 år men jag gav dem till min kusin som hade ormar som sin huvudsyssla då jag inte hade tillräckligt stort intresse på den tiden och det var mest annat som hägrade.
Tog nyligen upp denna hobby/intresse igen och tror inte det kommer förändras framöver.
Jag har tittat på många fina arter men jag har några vissa som jag verkligen fastnat för, jag har tänkt att jag kanske ska ha nån "nybörjargiftis" men finns det verkligen nåt sånt eller ska jag satsa på den jag fått mest intresse för?
Ge gärna förslag samt idéer på hur jag bäst gör mig redo för eventuell giftormshållning i framtiden.
Mvh Daniel