Aktivt kol?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

29
10
HuldasCrew:
När vi la botten i vårat regnskogsterrarium så gjorde vi bort oss något, vi la substratet direkt på glaset och det samlades med massa vatten och luktade riktigt illa. Har nu tagit ur allting och ska lägga lecakulor och sedan marktäckväv innan vi lägger på nytt substrat. Ska även sätta ner en avskuren PET flaska för dränering. Men jag läste någonstans att en del lägger aktivt kol på duken innan substratet åker på för att reducera lukt. Är detta nödvändigt? Finns det något annat man isåfall kan använda istället för aktivt kol, eller är det det som gäller om det ska dit något? 

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
HuldasCrew skrev:
När vi la botten i vårat regnskogsterrarium så gjorde vi bort oss något, vi la substratet direkt på glaset och det samlades med massa vatten och luktade riktigt illa. Har nu tagit ur allting och ska lägga lecakulor och sedan marktäckväv innan vi lägger på nytt substrat. Ska även sätta ner en avskuren PET flaska för dränering. Men jag läste någonstans att en del lägger aktivt kol på duken innan substratet åker på för att reducera lukt. Är detta nödvändigt? Finns det något annat man isåfall kan använda istället för aktivt kol, eller är det det som gäller om det ska dit något? 

Jag använder vanlig grillkol istället. Fungerar bra och har samma effekt, fast mycket billigare.

5473
4192
Tropfrog:
Allt kol är aktivt tills det är fullt. Du kan köpa grillkol och krossa istället..

Minska lukt....nja, det beror på vad som skapat lukten.

Däremot så renar kolen effektivt bort tungmetaller.

Jag har kol i mitt substrat men är osäker på om det gör någon skillnad. Osmosvatten är ju rent som det är.

Mvh
Magnus 

29
10
HuldasCrew:
Okej! Har ju grillkol hemma redan så då krossar jag lite sånt och slänger i innan jag lägger på substratet. Tack för svar

5473
4192
Tropfrog:
Obs, rent grillkol. Inte den där skiten som kallas briketter.

Mvh
Magnus 

29
10
HuldasCrew:

Tropfrog skrev:
Obs, rent grillkol. Inte den där skiten som kallas briketter.

Mvh
Magnus 

okej! Tack. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild