Fogskum

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

69
21
Justivan:
Hej! Jag jobbar med ett terrarie till en av mina leopardgeckos. Ser ofta att amerikanska youtubers använder fogskum vid deras byggen men när jag läser på biltema så verkar det väldigt giftigt, dock vet jag inte om de bara syftar på den icke torkade produkten eller inte. 
Den jag hittat är: www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogskum/fogskum-2000021448
Är det säkert att använda i terrarium eller inte? Någon som har erfarenhet? 

29
10
HuldasCrew:
Justivan skrev:
Hej! Jag jobbar med ett terrarie till en av mina leopardgeckos. Ser ofta att amerikanska youtubers använder fogskum vid deras byggen men när jag läser på biltema så verkar det väldigt giftigt, dock vet jag inte om de bara syftar på den icke torkade produkten eller inte. 
Den jag hittat är: www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogskum/fogskum-2000021448
Är det säkert att använda i terrarium eller inte? Någon som har erfarenhet? 

Vi köpte ett terrarium begagnat och den tidigare ägaren har gjort bakgrund med silikon och fogskum. Var inga konstigheter för honom eller har vart det för oss heller. Tror att det ska finnas någon tråd här på forumet om bakgrunder med fogskum. Jag kan inte ge några fakta men jag är åtminstone rätt säker på att det inte ska vara några problem. Kanske är något särskilt fogskum som ska användas? 

18
58
aquatilium:
Många fogskum (polyuretan) innehåller antimögelmedel och flamskyddsmedel. I akvariesammanhang hör man ibland att någon fått problem med fiskar som dött i sammanhang med bakgrundsbyggen. Men då var det liggande i vatten och har förmodligen gett utfällningar. Men många färdiga bakgrunder är ju i liknande material och vissa får det att fungera.

5473
4192
Tropfrog:
Jag har kört min burk i snart tre år nu utan några problem som jag märkt. 

Sika fogskum, fix and seal och torv/kokosfiber blandning. 

www.terrariedjur.se/forum/thread/7161

Mvh
Magnus 

187
33
AntonMurseli:
Vad jag har hört så är fogskummet helt ofarligt när det har härdat. Men det är självaste siliconen som kan vara farlig om man väljer fel. Man ska ha silicon som är anpassade till tillexempel akvarium som "Aqua sil"

/Mvh Anton

69
21
Justivan:
Tack för alla svar! Kör med fogskum helt enkelt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild