Fundering kring ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
32
Darth_Vader:

Nu är det en lite dålig bild. Men vill bli lite lugnare om det förhoppningsvis kan förklara varför det ser ut som "grus" runt ögat. 

Det är hans andra ömsning här hemma och sist såg han liknande ut och det försvann efter ömset. Kontrollerade att det var ett helt och fint skin som släppte. Men nu har detta kommit utan att han ens ser ut att ömsa och som "pappa" blir man ju såklart fundersam. Sambon är rätt säker på att det är ömsning på G men ja, nu vänder jag mig till förhoppningsvis er experter. 

Han reagerar på rörelser på både höger och vänster öga. Är det någon som råkat ut för liknande fenomen eller är det något fel eller är det typen av orm i sig som är unika?

Det är en Elaphe Schrenckii i fråga.

Mvh Kristoffer Åkerlind

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:
Har du kollat så att detta gruset inte rör på sig? skulle kunna vara kvalster

24
32
Darth_Vader:

ZDC skrev:
Har du kollat så att detta gruset inte rör på sig? skulle kunna vara kvalster

Fick ta ut honom och kolla, han är ju rätt nyfiken och livlig utav sig så jättesvårt att avgöra men skulle vilja säga Nej, det rör inte på sig. 

dock notera jag att ögonen sitter något längre in än själva ögongloben så är som en "luftspallt" kan man säga. Men själva ögonen är runda och fina och ser inte uttorkade ut eller liknande. Om det inte är så att han går i öms rätt snart så får jag nog åka till vetrinären med honom. 

44
46
P3113:
Jag behandlar just nu min orm för ormkvalster och det ser ut som unga kvalster i ögonen. Jag skulle rekommendera dig att syna din orm ordentligt för att utesluta just ormkvalster. Hoppas att det inte är det dock! Lycka till :) 

24
32
Darth_Vader:

Tänkte ge en uppdatering kring mitt inlägg.

Är rätt sjukt hur man kan missa detaljer (extremt små kryp) . Men igår väldigt sent så tog jag ut min orm för att göra min dagliga kontroll och mycket riktigt så kryper det en vit larvjävel över ögat. HELVETE!!! Tänkte jag, började googla bilder, ja ni vet hur dom flesta reagerar....

Sedan vid en ännu senare kontroll så såg man dessa svarta extremt små kryper krypa runt på händerna och nu är jag helt tvärsäker på att det är kvalster. Så nu idag skall hela terrariet ut, ormen är satt i karantän. 

Och om ett par månader kommer ormen att få flytta in i ett nytt men tillfälligt terrarium tills det gamla terrariet verkligen är dött på djur. Här ser jag en utav nackdelarna med att ha foamat sin bakgrund, finns väldigt många gömställen för kryp. Men men Gjort är gjort så=) 

Känner mig såklart som en jättedålig ägare, ni skrev att titta noga och tyckte jag var väldigt noga men då min orm är väldigt nyfiken och aktiv så är det väldigt svårt att titta honom i ögonen. Så när man tycker att man har tittat engång för mycket, så titta en gång till =)

Har en fråga också, har katter och kan dessa kryp föras över till katter? Hittade inget som tyde på det men är det någon som har erfarenhet så skriv väldigt gärna! 

24
32
Darth_Vader:

Tänkte ge en uppdatering kring mina kvalster.

Ringde och pratade med djuraffären och fick tipset att köpa frontline på spray, spraya lite i en bomullstuss och gno in det i ormen. Obeservera att om just DU skall göra detta på din orm, kontrollera att det inte är farligt för just ditt djur. Men till min ryss så var det ingen fara. 

Behandlade hans terrarium när han endå var i sin karantänlåda, och tog ut och gjorde proceduren på ormen. Nu har det bara gått 1 vecka men hans ögon ser otroligt mycket bättre ut och nu vid senaste kontrollen(för typ 10 minuter sen i skrivande stund) så kunde jag inte hitta ett enda kvalster varken på ormen eller på händerna. Och idag började han gå in i öms vilket nog är väldigt bra för då bör eventuella kvalster ramla av så skall jag ge honom en ny dos så fort ömset är över. 

Så med det vill jag bara säga att det finns sätt att bli av med dessa kvalster utan extremt långa karantänprocedurer och städande=) . Och min orm verkar må hur bra som helst, pigg och alert och mataktiv=)

Men som jag skrev, kontrollera att just din orm klarar av frontline så inte jag åker på skäll för att jag tipsar ;D

44
46
P3113:
Du är verkligen inte ensam om att din eller dina reptiler får ormkvalster. 

Ormkvalster håller sig till reptiler så du behöver inte oroa sig för katten eller dig själv för den delen.

Jag behandlar med Exner Petguard som jag kan rekommendera. Helt naturligt och inte neurotoxiskt som Frontline. Jag har behandlat min Kungspyton och hans nu tämligen spartanskt inredda terrarie en gång i veckan i över en månad. Inga tecken på ormkvalster på två veckor. Jag behandlar månaden ut för att inte riskera missa något kvalster. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild