Småkall orm? Tankar och ramblings efter första natten med min första orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
3
Grenwall:

Hej!

Jag fick hem världens sötaste majsormsjuvenil igår, min första orm.

Har henne i ett 50x30x30 terrarium, där den varma sidan (mätt med probe precis under jorden, använder värmematta) ligger på 32,2 grader, och den svalaste sidan på 23. Lufttempen är 25,3 grader. 
Jag använder en jordliknande cocos-husk-blandning som substrat, och har ~43% luftfuktighet i terrariet nu, vilket känns ganska perfekt. 

Jag lät henne vara igår, men kunde inte hålla mig så tog ut henne ~10 minuter förut. Tyckte hon kändes kall, nästan som något som kommit ur kylen. Vid slutet av vårat lilla umgänge kändes hon betydligt varmare.
Hon är supermysig, och ser ut att ha en väldigt bra frekvens på, och fullt utsträckt "tongue flicking". Fick inga känslor av att hon var rädd, varken när jag tog upp henne eller under tiden. Nyfiken och go också :) <3

Som jag förstått det ska man stänga av värmemattan på natten, för att simulera natt helt enkelt, och då sjunker temperaturen i terrariet till ~22 grader (rumstemperatur). 
Är det en för låg natt-temp? Borde jag ha igång värmemattan men på lägre värme?
Har lite svårt att hitta info om det. 

I nuläget står hennes lilla hydda, där hon spenderar all sin tid hittills, i den kalla delen. 
I den varma änden har jag lagt en sån där fancy träbit som man köper i djuraffärer. 
Tänker att det säkert är därför, att hon inte riktigt vågar ta sig ut till värmen än. 

Tänkte då att jag ska lägga en till liten boning åt henne på den varma sidan, men är lite rädd för att hon inte kommer våga ta sig mellan dem, och överhettas?

Finns det någon kunnigare än mig här som vill dela med sig av sina tankar kring detta? :)

275
187
peter68:
27-29 grader i luften tycks vara lagom för en majsorm. 22 grader eller rumstemp är lagom på natten.

Min boa kan kännas väldigt kall när han har legat i vattenskålen på kvällen. Det är lätt att tro att han måste känna sig kall, men 22 grader är inte kallt för en orm.

Om ormen kan krypa under den där "fancy träbit" så bör det inte vara några problem. Ormar tycker inte om att ligga exponerad.

Som du säger så är överhettning ett större problem. En orm klarar 10 grader, men riskerar att dö från värmeslag om den blir varmare än 38 grader eller så.

10
3
Grenwall:

peter68 skrev:
27-29 grader i luften tycks vara lagom för en majsorm. 22 grader eller rumstemp är lagom på natten.

Min boa kan kännas väldigt kall när han har legat i vattenskålen på kvällen. Det är lätt att tro att han måste känna sig kall, men 22 grader är inte kallt för en orm.

Om ormen kan krypa under den där "fancy träbit" så bör det inte vara några problem. Ormar tycker inte om att ligga exponerad.

Som du säger så är överhettning ett större problem. En orm klarar 10 grader, men riskerar att dö från värmeslag om den blir varmare än 38 grader eller så.

Toppen, då har jag tänkt rätt! tack :)

Hon kan absolut ligga under träbiten, men är inte helt skyddad där. 

Håller på och fixar en liten koja åt henne som jag tänkte sätta på varma stället, så hon kan känna sig extra säker såhär i början. 

10
3
Grenwall:
Nu har hon lagt sig under sin fancy träbit och tar emot värmen <3
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild