Cohab- Dvärg skäggis + Green anoles?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
2
tiger01vincent:
Hej. Jag har en 125x40x60 bur till min mycket lilla (24cm m. svans, 12cm kropp, så hon är liiiten :P) dvärgskäggis (Pogona minor) med jord, växter och yta på alla nivåer av 60cm höjd. Jag har också 2 Gröna anolisar (Hade 3 men hanen dog av hud problem...) som båda är honor. Dem bor i en mycket mindre setup och har börjat bli mycket terretoreala efter att hanen har dött.

Tror ni att jag kan Cohabitera alla 3?

Jag tänkte att om jag satte in massa bambu rör och pinnar som min Dvärgskäggis omöjligt kan klättra på, så har Anolisarna någonstanns som är safe. Buren har annars mååånga områden som är gömmda med stora löv, kork bark, växter stenar etc. Så dem har mång aplatser att gömma sig. 

Anolisarna är mycket mycket snabba och jag tror absolut inte att min Dvärg skäggis kommer ha det lätt att komma ifatt om det skulle vara så att hon blir aggressiv. Det enda negativa som kan henda är att dvärgskäggisen skadar anolisarna.

Jag vet att det inte spelar riktigt någon roll, men dvärgskäggisen har ett myyycket avslappnat temprament och är chill med handling osv.

Vad tror ni?

Snälla, hata inte på att det är en "HÄÄÄMSK IDÉ" jag vill bara ha åsikter och om någon har tidigare erfarenhet. Tack ^^

152
227
TowerOfGray:
Skulle inte rekommendera det.
Arterna är från helt olika miljöer och helt olika sidor av världen. Nu är jag inte så jätte påläst men antar att anolisarna lever tropiskt medan dvärgs skäggisen vill ha det mer åt öken hållet. Det du skulle göra då är att offra ena typen av ödlan så att den andra trivs. 
Skulle säga att om du vill ha både typ av arterna så håll dom istället i olika burkar och ha dom i rätt miljöer :)

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

precis som föregående talare säger jag att detta inte är en bra idé. 

Skäggisen ska ha det torrt och väldigt varmt. Anolisarna ska ha fuktigt och varmt men inte lika varmt som skäggisen. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild