Bönsyrsor, leveransålder? Levereras bäst?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Djuranne:
Hej. Någon som kan tipsa mig om när det är bäst att leverera bönsyrseungar,  och hur skickas dom bäst? Hur mycket brukar dom säljas för? Vet tyvärr inte vilken sort, bara att dom är gröna. När kan man urskilja vilken sort det är och bästa sättet? 
Många frågor från en nybörjare

5390
4130
Tropfrog:
Ingen expert på bönsyrsor. Men rimligtvis vet man redan när man har ägg vilken sort det är. De är samma sort som föräldrarna. Seriösa försäljare vet vad de säljer.

Mvh
Magnus 

2
0
Djuranne:
Tropfrog skrev:
Ingen expert på bönsyrsor. Men rimligtvis vet man redan när man har ägg vilken sort det är. De är samma sort som föräldrarna. Seriösa försäljare vet vad de säljer.

Mvh
Magnus 

Fått äggsäcken av en som tyvärr är lika ovetande som jag. Så därför jag undrar.
Hade hoppats på lite svar på någon av mina frågor.
Mvh Anne 

388
460
australis66:
Djuranne skrev:

Fått äggsäcken av en som tyvärr är lika ovetande som jag. Så därför jag undrar.
Hade hoppats på lite svar på någon av mina frågor.
Mvh Anne 

Men om personen parat sina bönsyrsor bör personen veta vad den köpt för art. 
Har personen haft honan sen innan den va adult så är det förmodligen bara en tom "äggsäck" (fått hjärnsläpp och tappat det rätta ordet). 

5390
4130
Tropfrog:
Jag tänker att det kanske kan vara svårt att kläcka en äggsäck ifrån en okänd art. Inte alla kräver samma förutsättningar. Be om ett kort på föräldrarna så kanske någon här kan hjälpa till.

Mvh
Magnus  

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:

Nästan alla oparade könsmogna honor lägger obefruktade äggsäckar. Skulle kunna vara det.

Jag skulle säga att dom är leveransklara runt L3 stadiet (ömsat 3 ggr, fortfarande så små att de bara äter minsta dubianymferna och bananflugor).

när man skickar bönsyrsor ska man inte packa med massa papper som med spindlar. En tom plastlåda med något lufthål (underskatta inte deras rymningsförmåga, hålen behöver vara mindre än bönsyrsans huvud) och minst en sida täckt av nät eller något att sitta påsen sitter fast. Om du kan få upp nät på plastburkarna alla sidor så den kan hänga och ömsa oavsett vilket håll paketet ligger på i posten. Spraya lite lätt innan du skickar dom. Sedan isolerar du packningen med tidningspapper och heatpack omdet är vinter.

De flesta gröna (Hierodula, Sphodromantis etc) brukar nog ligga på typ 50-80 kr för typ L3 och närmare 100 för subadulta. Hade det varit någon ovanlig grön art skulle man definitivt veta om det. Skicka en bild på honan så kanske jag känner igen arten. 

men som sagt, om personen inte parat är det nästan garanterat en obefruktad säck.

Medlem i GHF
3136
1747
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att det kanske kan vara svårt att kläcka en äggsäck ifrån en okänd art. Inte alla kräver samma förutsättningar. Be om ett kort på föräldrarna så kanske någon här kan hjälpa till.

Mvh
Magnus  

De flesta av de gröna klassiska (Hierodula, Sphodromantis osv) kräver väldigt liknande förutsättningar. Typ rumstemperatur, spraya lite lätt (jag hade bara en tom burk där jag sprayade lätt 1ggr/dag  och hängde upp säcken i taket när jag kläckte Deroplatys desiccata som även den kommer från liknande klimat). När det börjar vara tydliga skillnader i kraven på klimat är det mer de "konstigare" arterna (t.ex familjen Empusidae).

Undantaget gällande gröna skulle vara Mantis religiosa. Men den finns typ inte i svenska hobbyn så ofta ändå, 99% av alla gröna i Sverige är Sphodromantis, Hierodula eller Rhombodera.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild