Hjälp med sjuk leopardgecko!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Andreadragon:
Hej! Första inlägget här men tänker att alla reptil pros befinner sig här. Har bara en leo o en majs så go easy on me.

För ca två månader sedan misstänkte jag att min leopardgecko hade lunginflamation/respiratory infection. Hon gjorde host-liknande ljud och matvägrade. Tog henne till veterinären, det stämde, fick medicin som jag skulle ge oralt 2ggr om dagen i en vecka. (det var värmemattan som hade gett vika, köpt ny o temperaturen är rätt nu). Efter det matvägrade hon i några veckor till sen började hon äta. Symptomen blev mildare. (Symptomen blev aldrig riktigt illa som jag sett online, hon snörvlade inte och har en god vikt.) Men nu har det gått ett tag och de små host-liknande ljuden har inte gått över och hon matvägrar igen trots rätt temperatur o allt. Måste få henne frisk för gott nu. 

Jag vill verkligen inte tillbaka till veterinären igen då det kostade mycket och de försökte sälja på mig saker jag inte behövde (som röntgen ifall hon svalt sand trots att jag sa att hon inte är på sand). 

Vad gör ni proffs ifall sånt här inträffar? Finns det några billigare metoder för att få henne friskt eller är det bara tillbaka till veterinären? 

100
165
AllanRiis:
Nu vet jag inte vilken medicin du har fått från veterinären
Men luftvägsinfektioner i reptiler bör behandlas med Beytril för oral användning en gång om dagen i 10 dagar

Mvh
Allan

5
0
Andreadragon:
Tack, det var den jag fick. Får köpa på nytt I guess och börja om medicineringen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild