takahidehimself skrev:
@MoreliaMikael: Det här inlägget är nog lite mer av en historia än ett direkt svar på din fråga... Som utgångspunkt, jag gillar inte heller när okända personer kommer på besök.
Nu bor jag något söderut men även här i lilla Värnamo krävs tillstånd för hållande av orm (potent eller ej) och när jag ansökte så sa man först att inget hembesök krävdes då det vid tillfället bara gällde en KP. Mitt i allt så bytte de handläggare för att sedan byta handläggare ytterligare en gång till. Den sista handläggaren var nyanställd och följde förmodligen ett protokoll till punkt och pricka och hon ville då komma på hembesök innan tillstånd kunde utfärdas, detta för att se att ormen kunde förvaras på ett säkert och rätt sätt (L80).
Datum och tid bestämdes och två stycken handläggare dök upp och de lämnade min bostad efter 15 minuter med kommentaren "du kan mer om det här än vad vi kan, så vi skriver klart tillståndet idag". Jag hade då snällt påpekat ett antal saker de hade fel om, ex. att ett låst utrymme och lås på terrarium krävs för icke-potent orm samt några frågor gällande mina andra djur (ödlor och fågelspindlar).
Jag uppfattade det dock som att den absolut viktigaste frågan var hur jag löser en situation som uppstår om ormen smiter. Var finns eventuella flyktvägar (ventilationshål) och var kan den tänkas gömma sig.
Summa summarum, man kanske har otur och får en nyanställd handläggare som vill bygga upp en erfarenhet av hembesök? :)
aah där ser man! Tack för din input. Får väl hoppas att det är någon handläggare som bara längtar efter att få gå hem som hanterar mitt ärende.
Rätt nyfiken dock äver kostnaden.....hört skräckexempel att folk i t.ex Haninge i Stockholm fått betala 5500 kr för tillståndet att ha en majsorm...
Tycker det är rätt idiotiskt att man får ha dåligt uppfostrade och aggressiva hundar, skorpioner och hundrafotingar som utan tvekan kan döda en fullvuxen människa med 1 bett/stick etc helt utan några motfrågor. men en orm som knappt blir stor nog att kunna döda en kattunge som i sin tur är inlåst i ett skåp är tydligen det mest hemska världen har att erbjuda x)
Förstår att folk är rädda för det, men känns lite muppigt att mina blivande grannar kan sätta ner foten för vad jag har för djur i min bostadsrätt...