Rain frog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
5
novations:
Går det att få tag på rain frogs? Om så är fallet, någon som vet mer om skötsel av dessa? De är ju supersöta!

5384
4125
Tropfrog:
Engelska är bra spännande. Googlade på rain frogs, men det betyder ju att det regnar grodor :). Rain frog är en bättre sökning, men bäst är nog ändå det vetenskapliga namnet.

Det man får fram är att den art som finns på Youtube klippet som du förmodligen såg nnan du ställde frågan, Breviceps macrops, finns troligen inte i Europa. Men på grund av att klippet blivit viralt har en massa andra viltfångade breviceps felaktigt sålts som macrops. Det florerar rykten om lyckade odlingar. Det verkar dock inte bekräftat.

Eftersom viltfångade djur är förbjudet i Sverige, så vågar jag dra slutsatsen att inga breviceps går att få tag på i Sverige.

5 minuter tog det att googla fram. Och så lärde jag mig lite nytt.

Edit: såg filmen nu. Hunden blev som tokig, låter precis som hennes favorit pipleksak. Den tar vi bara fram vid speciella tillfällen, fruktansvärt irriterande ljud. Men nu var jag tvungen att ta fram den:)

Mvh
Magnus

24
5
novations:
Tropfrog skrev:
Engelska är bra spännande. Googlade på rain frogs, men det betyder ju att det regnar grodor :). Rain frog är en bättre sökning, men bäst är nog ändå det vetenskapliga namnet.

Det man får fram är att den art som finns på Youtube klippet som du förmodligen såg nnan du ställde frågan, Breviceps macrops, finns troligen inte i Europa. Men på grund av att klippet blivit viralt har en massa andra viltfångade breviceps felaktigt sålts som macrops. Det florerar rykten om lyckade odlingar. Det verkar dock inte bekräftat.

Eftersom viltfångade djur är förbjudet i Sverige, så vågar jag dra slutsatsen att inga breviceps går att få tag på i Sverige.

5 minuter tog det att googla fram. Och så lärde jag mig lite nytt.

Edit: såg filmen nu. Hunden blev som tokig, låter precis som hennes favorit pipleksak. Den tar vi bara fram vid speciella tillfällen, fruktansvärt irriterande ljud. Men nu var jag tvungen att ta fram den:)

Mvh
Magnus

Tack för svar, visste inte det vetenskapliga namnet så därav "rain frog" haha. Ja jag såg nåt klipp på Instagram också där en äter små syrsor så därav funderingen om man kunde ha dem. Men är säkert vanligare i Asien eller någon annanstans. Synd, den var hemskt söt (trots oljudet haha). Ser ut som en liten sur kanelbulle :)

5384
4125
Tropfrog:
Jag visste heller inte det vetenskapliga namnet innan jag googlade. Hade inte sett arten innan. Varsågod! Jag har ändå inget annat vettigt för mig.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild