Phelsuma madagascariensis + Litoria caerulea tillsammans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

278
47
Boboo:
Hejsan-:)

har 90x40x90 för ödlorna skulle vilja stoppa in mina grodor med ödlorna,
kommer har ett 10 tal gömställen, undrar om ni tror på detta?

ödorna är adult fullvuxna, grodorna är ca 13 månader gamla stlk på grodorna ca 8-11cm långa.

mvh
b

5479
4193
Tropfrog:
Jag har ingen erfarenhet av arterna själv, men tycker inte att det låter som en god idé.

Mvh
Magnus 

278
47
Boboo:
Tropfrog skrev:
Jag har ingen erfarenhet av arterna själv, men tycker inte att det låter som en god idé.

Mvh
Magnus 

Tack magnus för svaret...
tror jag skrev fel latinska namn: frågan är om jag kan ha Madagaskardaggecko med Korallfingergroda i ett och samma terrarium?

någon som har kolla på forumet:)?
tacksam för alla svar, 
b

5479
4193
Tropfrog:
När det gäller att blanda djur så får man generellt aldrig ett ja. Om det fungerar beror på individer och inredning också. Så det går helt enkelt inte att säga.

Anledning till att jag inte tror att det är en bra idé är främst att de kommer från två olika världsdelar. Inte bara för att det är onaturligt men också för den minimala risken att skapa nya muterade patogener. Chrysis är ett konkret exempel på en ny patogen som slår ut groddjur över hela världen. Just nu lider mänskligheten ganska stora förluster och lamslagning av samhällen pga av en patogen som just nu tros komma ifrån viltfångade djur på en marknad i Kina.

Googla på novel pathogen reptile och novel pathogens frogs så hittar du säkert en hel del i detalj. Jag tycker aldrig att man skall ta den risken.

Mvh
Magnus

278
47
Boboo:
Tropfrog skrev:
När det gäller att blanda djur så får man generellt aldrig ett ja. Om det fungerar beror på individer och inredning också. Så det går helt enkelt inte att säga.

Anledning till att jag inte tror att det är en bra idé är främst att de kommer från två olika världsdelar. Inte bara för att det är onaturligt men också för den minimala risken att skapa nya muterade patogener. Chrysis är ett konkret exempel på en ny patogen som slår ut groddjur över hela världen. Just nu lider mänskligheten ganska stora förluster och lamslagning av samhällen pga av en patogen som just nu tros komma ifrån viltfångade djur på en marknad i Kina.

Googla på novel pathogen reptile och novel pathogens frogs så hittar du säkert en hel del i detalj. Jag tycker aldrig att man skall ta den risken.

Mvh
Magnus

suoer tack:)
nf

278
47
Boboo:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus

Magnus detta borde fungera?
Familj: Mantellinae

de kommer från samma habitat världsdel (land) kräver samma temperaturer:)?

5479
4193
Tropfrog:
Boboo skrev:

Magnus detta borde fungera?
Familj: Mantellinae

de kommer från samma habitat världsdel (land) kräver samma temperaturer:)?

Det finns många fler saker att ta hänsyn till när det handlar om att mixa arter.

Kan de äta varandra? Åtminstone de största daggeckos borde teoretiskt kunna svälja de minsta mantellorna. Om de verkligen gör det vet jag inte.

Kan de konkurrera ut varandra om maten? Om den ena arten har bättre matrespons eller äter snabbare så kan den andra svälta ihjäl.

Kan den enes mat skada den andra om den inte blir även? Stora phelsumor äter väl främst syrsor? Hur kan då förrymda syrsor påverka mantellor? Kanske kan de sätta ett för stort byte i halsen?   Kanske kan en hungrig syra skada en manuella?

Konkurrerar de om levnadsutrymme? Om de vill uppehålla sig på samma plats i terrariet så kommer det oundvikligen bli konflikt. Så åtminstone de arter av mantellor som klättrar mycket är en dålig idé.

Hur stort utrymme krävs för att kunna tillgodose artens behov? Här kan man tänka 1+1=4. Dvs dubbla det totala utrymmet som varje art skulle behöva om de hålls för sig själv.

Sen har vi det med individer. Varje djur är en individ med olika matrespons, olika territoriella och olika aggressiva. En kombination som funkar hos en kanske inte funkar hos en annan. Till och med exakt samma individer kan funka i en burk men inte i en annan. Eller exakt samma grupp kan fungera tillsammans under lång tid för att sedan helt plötsligt inte göra det. Därför så skall man alltid ha en extraburk färdig så att man kan dela djuren direkt om det blir problem

Med det sagt så tror jag att de mindre daggeckona kan fungera med de större mantellorna. Dock känns ditt terrarium för litet. Men ingen kommer någonsin ge dig ett klart svar på det. Här gäller det att plugga på själv ordentligt och förbereda det bästa möjligheterna för att lyckas. 

Att blanda arter kan vara lockande, men är en rätt så avancerad del av hobbyn. De flesta försök misslyckas.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Jag var i kontakt med en kille som hade pilgiftsgrodor tillsammans med sina P. Grandis

Under tiden han hade de ihop förlorade han en groda, den blev mat till ödlorna som var mycket större än grodorna. 
När ödlorna var små var det inte några större problem. 

Själv har jag haft pilgiftsgrodor tillsammans med mina Jungfrugeckos, men måste erkänna att det var inte optimalt eftersom ödlorna vill ha det varmare än grodorna, luftfuktigheten var inga större problem och ödlorna hålller sig högt uppe i terrariet medan grodorna bara enstaka gånger gick på utflykt och klättrade upp i höjderna. 

Nu har jag grodor och ödlor separat. 

5479
4193
Tropfrog:
Jag har fortfarande jungfrugeckon och pilgiftsgrodor tillsammans. 26 grader i toppen på burken, där hänger jungfrugeckon mest. 20 grader på botten där pilgiftsgrodorna hänger.

Jag hade en period då jag tappade några geckos pga avsmalningsyndrom. Jag tror att det var mer konkurrens mellan geckona som ställde till det. När jag lyckades fånga ut dem var det alltid för sent. Riktigt frustrerande och depprimerande. Många gånger jag förbannade mig själv för att satt ihop dem. Nu har jag färre och fetare geckos och allt funkar bra. Men det tog så lång tid och kostade liv att jag inte vill rekommendera någon annan att testa.

Mvh
Magnus 

278
47
Boboo:
Tropfrog skrev:
Jag har fortfarande jungfrugeckon och pilgiftsgrodor tillsammans. 26 grader i toppen på burken, där hänger jungfrugeckon mest. 20 grader på botten där pilgiftsgrodorna hänger.

Jag hade en period då jag tappade några geckos pga avsmalningsyndrom. Jag tror att det var mer konkurrens mellan geckona som ställde till det. När jag lyckades fånga ut dem var det alltid för sent. Riktigt frustrerande och depprimerande. Många gånger jag förbannade mig själv för att satt ihop dem. Nu har jag färre och fetare geckos och allt funkar bra. Men det tog så lång tid och kostade liv att jag inte vill rekommendera någon annan att testa.

Mvh
Magnus 

20 grader på botten där pilgiftsgrodorna hänger. är inte det för lite/kallt?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild