Majsorms juvenil stöter upp mat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
8
Adie98:

Fick hem en majsorms juvenil för cirka 5 veckor sedan. Den fick mat dagen efter jag fick hem den som jag upptäckte att den hade stött upp kvällen därefter. Jag väntade i 2 veckor med att erbjudande mat igen, även då tog den maten men 2 dagar senare så hade den stött upp maten igen. Jag har aldrig varit med om ormar som stöter upp maten innan så vet inte riktigt hur jag ska gå till väga här.. Någon som vet vad det kan vara för fel på den? 

Lite info om terrariet, det är 25 grader på svala sidan och pendlar mellan 29-32 på varma sidan. Det finns gömställen på båda sidorna, använder mig utav Aspen snake bedding. Sprejar med blomspruta en gång om dagen samt att där finns fukt låda tillgänglig.

283
366
Cartaq:
Orsakerna till att ormen stöter upp maten kan vara ganska många. En vanlig anledning i det vilda är stressrelaterat, hanterar du den mycket? 
Att ormar stöter upp maten ibland är helt naturligt, men sker det på en löpande frekvens kan det finnas bakomliggande faktorer som man bör se över. 
Bytets storlek, sättet att tina upp den på, hanteringen, ev stressfaktorer m.m. bör du se över om detta fortsätter. 

17
8
Adie98:

Nej i och med att jag nyss fick hem den tänkte jag vänta med hantering men har ju blivit att jag inte hanterat den alls förutom efter första gången den hade stött upp bara för att kolla om jag såg något fysiskt fel på den. Den får dag gamla pinkisar vilket är det minsta bytet som finns att köpa, nästa steg är väl att ta bort huvudet på pinkisen om jag ska försöka ännu mindre. Tinar genom att lägga pinkisen i en påse som jag sänker ner i vatten. När jag känner den är mjuk så överför jag påsen till lite varmare vatten för att värma upp den. Är så jag tinat till andra ormar förut och har inte tidigare varit ett bekymmer. 

Är inte oroad över att den ska gå utan mat ett tag då de inte är något ovanligt och fysiskt så ser den kry ut. Är just detta med uppstötningarna som oroar mig, man måste ju vänta minst 2 veckor efter det händer med att erbjuda mat igen. 

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Vi hade lite issues med orm som inte ville äta om den blev störd minsta lilla, vi fick ge den maten och sen lämna rummet så att den fick äta ostörd. 

Testa att lägga ormen i en tom låda utan substrat, lägg den tillsammans med pinkien och låt den sen vara där ensam ostörd. Har en som hade samma problem och de var tvungna att lägga lådan med ormen i ett mörkt utrymme. 

Kvarstår problemen är väl nästa steg att antingen vänta ut den tills den blir hungrig och inte kan motstå mat eller assisterad matning (inte tvångsmatning, det är sista utvägen). 

17
8
Adie98:
Som jag skrivit så är inte problemet att få den att äta för de gör den utan problem. Den behåller bara inte maten.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Adie98 skrev:
Som jag skrivit så är inte problemet att få den att äta för de gör den utan problem. Den behåller bara inte maten.

Om den får ner hela pinkien och sväljer den finns det ingen anledning att kapa huvudet, den regurgiterar av en anledning, den anledningen kan vara många olika saker..

Den kan ha svalt något som sätter stopp i magen/tarmar
Den kanske kastar upp maten för att den blir störd/skrämd

Det kan nog listas många andra skäl till vad som kan orsaka regurgitation. 

4
3
Deballer:
Jag har varken erfarenhet av ormar som stöter upp maten eller just majsorm men kan det vara för mycket aktivitet kring terrariet så ormen blir stressad? är det ett helglasterrarium kanske det hjälper att täcka för med något skynke så den känner sig tryggare?
Mvh Daniel 

275
187
peter68:
Jag kan inte majsorm, men gjorde en snabb googling. Dessa siffror hittade jag. Ca 24-27 grader på kalla sidan och 27-29 på varma. Hot spot på 31-33. Vet inte om det spelar någon roll.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild