Dumerilsboa som första orm?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
RebaGirl:
Hej! 
Lång visa kort. Hade majsormar när jag var liten, velat ha reptil sedan dess igen.

Hade såklart tänkt börja med en mindre, enklare, aktiv art, någon strumpa. Köpa en unge och lära mig i takt med att den växer.

Men en vän behöver akut omplacera sin fullvuxna dumerilsboa, en lugn hona på 12 år. Hon vill gärna att jag tar den eftersom hon känner sig lugn att veta att jag kommer göra mitt bästa och kan kontakta henne vid minsta fråga.

Men mina frågor nu. Hur dumt är det på en skala att ta hand om en så stor orm när jag egentligen enbart har teoretisk kunskap? Jag vill! Känns tryggt att få en orm som redan är vuxen och klok och har sitt terrarium med all inredning som hon trivs med.

Men tankarna skenar ju. Vad gör jag den dagen hon är sjuk och kanske inte är snäll längre? Den dagen jag behöver ta med henne till veterinären och hon blir stressad och svårhanterlig? Eller att jag faktiskt inser att jag inte är så tuff när jag väl är ensam och behöver ta ut henne för att städa terrariet?

Era åsikter? Något jag behöver tänka på specifikt då det är en så stor orm? Vad ska jag ha med i beräkningarna? Tänka på?

100
165
AllanRiis:
Om du har plats för en halv stor orm, då borde det inte vara några problem. Om du är nervös vid hantering, använd en ormkrok eller handskar, det finns alltid en liten risk att bli biten vid hantering av ormar, se till att du har en annan person närvarande som hjälper om olyckan inträffar. Se till att du har en stor plastlåda med lock för ormen när du behöver rengöra terrariet eller gå till veterinären.

Mvh
Allan

3
0
RebaGirl:
Tack för svar.
Om den skulle bita, så blir det inte så illa va? Går att "haka" ur tänderna om den sätter sig fast?

41
24
splattenstein:
Du kan även göra en låda istället för grotta som gömställe som du kan stänga igen och sen plocka ut lådan för att rengöra. Beror lite på är det bara ett nyp där han släpper direkt så inte så farligt men känns ju lite mer en en kp om man säger så men inte alls illa även om den är 2m+. Kan ju va matrelaterat bett där kan det ju kännas en del men du dör ju inte av det. En del lyckas ju få dom att släppa ganska snabbt med lite mintigt munvatten,

Finns ju även vissa som kör denna metod

youtu.be/ie5Iauc3Q9EDu

Försök undvika greppa tag om nacken hårt om det absolut inte är akut och du är tvungen men kommer bara skrämma ormen rejält.

Dumerili är ju  dock oftast ganska lugna av sig men ja kan ju va skönt ha någon som kan hjälpa till om det behövs

Hursom lycka till

Medlem i GHF
3135
1741
EmanuelKarl:
RebaGirl skrev:
Tack för svar.
Om den skulle bita, så blir det inte så illa va? Går att "haka" ur tänderna om den sätter sig fast?

Det hemliga knepet är att typ spreja något som smakar illa (typ handsprit) där ormen biter där den biter så släpper den. Haka ut känns inte så rimligt med denna storleken, men jag har inte blivit ormbiten.

3
0
RebaGirl:
Beter sig boor som övriga ormar om den skulle känna sig trängd? Backar och "krullar" ihop sig?

283
366
Cartaq:
EmanuelKarl skrev:

Det hemliga knepet är att typ spreja något som smakar illa (typ handsprit) där ormen biter där den biter så släpper den. Haka ut känns inte så rimligt med denna storleken, men jag har inte blivit ormbiten.

Kan gå i god för alkogel, det har fungerat bra vid de få tillfällen som det har behövts användas 

275
187
peter68:
RebaGirl skrev:
Beter sig boor som övriga ormar om den skulle känna sig trängd? Backar och "krullar" ihop sig?

Det du beskriver tycks vara ett väldigt typiskt beteende i vilt tillstånd. Det är också möjligt att en "tam" orm beter sig så i specifika situationer. Ex nytt hem. Det är inte ovanligt att en orm försöker dra sig tillbaka. Det betyder väldigt lite i sig. Av det jag hört om Dumerils boa, så är det en lugn orm. En orm som väldigt sällan biter utan att först ge tydliga varningar. Med tydliga varningar menar jag inte svagt, halvhjärtat väsande. Min boa klagar så ibland när jag tar ut honom.

Jag tror inte att du kommer att få några problem. Det finns många videos på YouTube om arten.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild