För några veckor sedan så fick vi hem en ca 1 år gammal skäggis hona. Vi upptäckte snabbt att hennes terrarium var för litet och har sedan dess bytt upp till ett som är 150x70x75 för att tillgodose hennes behov.
Jag har läst runt en hel del här på sidan och såklart fått information från både tidigare ägaren och de vi ex. köpt foder djur av och det är en hel del grejer som jag blir fundersam på om vi gör fel.
Jag vet att hantering av alla reptiler är ett ämne som många har åsikter om och då jag inte har någon egen erfarenhet undrar jag vad åsikterna är och varför, hantering bra vs dåligt?
Sen har vi också fått veta från tidigare ägarna att hon brukar bli badad och matat ca var tredje dag, efter att ha läst här på sidan börjar ifrågasätt om detta är fel. Jag vill gärna veta vad ni tycker, vill göra val som gynnar henne inte oss som ägare.
Hon har sedan flytten blivit slöare och även vart blå vid ena ögat, vilket vetrinär ansåg handlade om för mycket uvb och värme, låg på över 40 grader på solplatsen innan vi nu placerat värmelampan högre. Hon har nu ca 28 grader i mitten av terrariumet, 37-38 på solplatsen och runt 35 på kalla sidan. Vi använder just nu solarglow 160 w som värme och uvb efter rek i butik (två separata som sagt att den ska fungera). Hon har blivit bättre vid ögat och vart lite piggare. Vi tror det är stress och har häng för delar av glaset så att hon får vara ifred och bli trygg. Vi är oroliga att hon inte mår bra och jag vill gärna försöka få veta vad vi gör fel.
Hon äter glatt och är pigg på maten, både grönt och kackisar och vi ger henne med pincett av båda för att säkerställa att hon får i sig tillräckligt nu när hon verkar slö.
Hoppas någon orkar svara på detta långa inlägg, vill lära mig mer och göra det som är bäst för Hulda.