3KGT skrev: Tack för den goda förklaringen. Då förstår jag nu hur det ligger till och bra att du berättar att det är ingen nybörjare spindel då jag är fortfarande en nybörjare med 1 år i hobbyn.
Skaffade en lasiodora parahybana sling som landa idag som är väl världens 3dje största art vad jag läst. Den skall vara "okej" nybörjare spindel vad jag läst hoppas jag på :D
Teraoisa Stirmi var ju vacker. Men potenta spindlar vill jag inte ha då jag har 2 nyfikna barn och inte värt risken.
Dom är inte farligt potenta men alla reagerar olika på brännhåren, enligt vissa den värsta klådan dom varit med om medans jag tycker det är irriterande. Inte ens old world-spindlar (om vi tänker fågelspindlar) är dödliga men muskelkramper i två veckor är ju inte så kul.
LP är en kul art som jag haft ganska många av. Något värre brännhår är Brachypelma osv (på en skala ett till fem är typ Brachypelma 1-2, blondi 5 och LP typ 3-4. Jag personligen känner ingen skillnad på LP och blondi) och något vildare men köper du en sling och när den är vuxen använder pensel att peta med (om den ska få större terrarium, matas osv) istället för handen är det inga problem. Var förberedd att dom sällan är defensiva (mina har iaf inte varit det) men tror allt är mat. Om man väl plockat ut den är den rätt lugn men better sade than sorry.
Acanthoscurria geniculata är en stor favorit här hemma, ett bra tips till dig. Faktiskt en av dom två spindlarna (jag har ändå haft över 60 individer uppdelat på 30ish arter innan) jag har kvar, och den andra har jag kvar för han är för gammal för att sälja. Sedan hade jag definitivt haft kvar en stirmi också om jag inte skickade han på avel... Mina favoriter är sydamerikanska bjässar som växer fort, (de flesta) visar sig mycket, är väääldigt roliga att mata och kommer från fuktigt klimat.
Lasiodora, Acanthoscurria, Theraphosa och Pamphobeteus. Pamphobeteus har jag ingen bra relation till dock. Haft död på två slings av okända anledningar (det var inte billigt) men den tredje, som jag köpte som en juvenil hona, gick det bättre med.