Hej! Hon är inte aggressiv, bara rädd. Hon är nyinflyttad, ung, och förmodligen inte så van att bli hanterad.
Låt henne göra sig hemmastadd först och lugna sig. Mät temp och luftighet, byt vatten osv hos henne utan att hantera henne, så hon vänjer sig vid rörelser från dig men utan att känna sig hotad.
När du sen ska hantera henne, använd en ormkrok. Hon blir betingad att ormkroken betyder att bli upplyft, och använd bara ormkroken vid hantering och aldrig vid matning. Hon lär sig att ormkrok betyder att ingen mat serveras när den används.
Tänk på ormens syn på dig: hon kommer ställa sig tre frågor när hon ser dig:
1. Kan jag äta honom?
Se till att du inte luktar mat om händerna. Handsprit är toppen för detta.
2. Kommer han äta mig?
I naturen närmar sig ett annat djur en orm med flit endast om den vill äta upp ormen. Aldrig annars. Därför är hon rädd för dig och försöker skrämma bort dig med att se ut och låta farlig. Var lugn men bestämd när du lyfter upp henne. Tänk på att hon är oerhört mycket mindre än du.
3. Ok, han är inte mat och han tänker inte äta mig... kan han vara ett träd? Japp! Du är det bästa trädet i världen - ett varmt träd. Se till att du stöttar hela hennes kropp så hon inte blir orolig att trilla ner.
Börja med att stryka ormkroken försiktigt längs hennes kropp så hon är beredd att bli upplyft. Lyft hennes framdel en bit med ormkroken. Använd sen din fria hand att lyfta upp henne. Om hon gör ett utfall så fortsätt ta upp henne ändå, lugnt och metodiskt som om inget hänt. Minns att hon är rädd, inte aggressiv.
Och hantera henne inte under öms eller den dag du ska mata, samt 48h efter matning.
Lycka till och hör av dig om du har fler frågor!