Ögonfransgecko övertalning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
SKRA:
Hej, jag har under en längre tid funderat på att skaffa en ögonfransgecko men har inte riktigt fått mina föräldrar att hänga på. Jag har haft jungfrugeckos men tyckte de var ganska tråkiga när de var så små och man aldrig ens kunde se dem men nu så känner jag för att ta tag i det jag vill ha. Vad tycker ni man ska säga för att övertala sina föräldrar ? :D :D tacksam för svar.

248
40
Yoshi123:
www.youtube.com/watch?v=Jh9XCjAwuPE&t=229s

www.youtube.com/watch?v=46_LFezq9sc

Här får du lite råd.

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:

Det kan ju vara en ekonomisk fråga också. Det kostar ju lite att ha djuren, inte bara i inköp ..vilket kan bli dyrt ändå. har du egnapengar som du tän ker använda, eller blir det dina föräldrar som får ta alla kostnader, det är ju också en fråga du bör ställa dig.

Sen är det ju problemet om du skulle lessna. Om dina föräldrar inte ha intresset, så kan du ju inte hellre kräva av dem att de skall ta itu med djuret när du inte orkar/ vill längre.

Du tyckte att Jungfrugeckon var "tråkig". Frågan är om du inte skulle tycka ögonfransgeckon också är tråkiga. Ögonfransarna är nattaktiva ödlor och de ser man inte heller så mycket under dagen. Här ställer jag mig frågan, vill du ha ett djur som du kan ta ut och "gosa" med, så är inte en reptil riktigt rätt djur för dig. Reptilerna trivs bäst i sina terrarium, och ska väl egentligen endast hanteras om det är nödvändigt.

Jag är själv förälder och mina barn har "egna" ödlor, men det är jag som står med huvudansvaret och den ekonomiska biten, men jag har själv ett brínnande intresse och har flera olika ödlor själv (bl.a Ögonfransgecko), samt snart också 2 ormar. Så för mig är det inga större problem så , och skulle barnen lessna efter ett tag, ja men då tar ju jag över helt, även fast det är "deras" djur.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:

Du glömde den bästa videon:
youtu.be/ylj8vd3EKWE

Eftersom föräldern har huvudansvaret för djuret är det kanske inte så bra idé om dom inte ens vill ge dig djuret. Som Lizardqueen säger så är ögonfransgecko inte roligare än en jungfru direkt. De är helt underbara djur men nattaktiva och man ser dom inte så mycket. Jag kan inte annat än att hålla med allt Lizardqueen har skrivit.

Ibland är det tur att mamma satte gräns för möss i frysen här hemma, annars hade jag säkert suttit här med en tråkig orm.

Om du vill ha något man kan se kan jag tipsa omen dvärgskäggis. Helt annan budget än ögonfransgecko med UVlampor som måste vara bra kvalite och bytas ganska ofta (HID är det enda alternativet, exo terras compactlysrör må vara billigare men dom slutar ange UVB snabbare så det blir dyrare i längden), mycket större terrarium, massor av insekter och grönsaker och daglig bajsstäding eftersom bioaktivt ökenterrarier inte är så simpelt. Men för den mycket högre startbudgeten och en månadskostnad på över 200kr (mina ögonfransar har en månadskostnad på 16 kr för CGDn) vilket blir mycket under dom tio år ödlan kommer leva, så får du en dagaktiv ödla som du antagligen (eftersom du tyckte jungfrugeckon var tråkig) kommer tycka är mycket roligare.

217
277
Lordguras:
Bättre att pilla med djuren hemma än att vara ute och springa på kvällarna 

10
1
SKRA:
Lizardqueen skrev:
Det kan ju vara en ekonomisk fråga också. Det kostar ju lite att ha djuren, inte bara i inköp ..vilket kan bli dyrt ändå. har du egnapengar som du tän ker använda, eller blir det dina föräldrar som får ta alla kostnader, det är ju också en fråga du bör ställa dig.

Sen är det ju problemet om du skulle lessna. Om dina föräldrar inte ha intresset, så kan du ju inte hellre kräva av dem att de skall ta itu med djuret när du inte orkar/ vill längre.

Du tyckte att Jungfrugeckon var "tråkig". Frågan är om du inte skulle tycka ögonfransgeckon också är tråkiga. Ögonfransarna är nattaktiva ödlor och de ser man inte heller så mycket under dagen. Här ställer jag mig frågan, vill du ha ett djur som du kan ta ut och "gosa" med, så är inte en reptil riktigt rätt djur för dig. Reptilerna trivs bäst i sina terrarium, och ska väl egentligen endast hanteras om det är nödvändigt.

Jag är själv förälder och mina barn har "egna" ödlor, men det är jag som står med huvudansvaret och den ekonomiska biten, men jag har själv ett brínnande intresse och har flera olika ödlor själv (bl.a Ögonfransgecko), samt snart också 2 ormar. Så för mig är det inga större problem så , och skulle barnen lessna efter ett tag, ja men då tar ju jag över helt, även fast det är "deras" djur.

Bra skrivet och jag vill inte ta ut djuret och gosa med så det är okej men det med ekonomin betalar jag med så det kan nog gå :D

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
SKRA skrev:

Bra skrivet och jag vill inte ta ut djuret och gosa med så det är okej men det med ekonomin betalar jag med så det kan nog gå :D

Det är ju bra :) Men det är ett stort åtagande, eftersom reptiler också blir ganska gamla. Men vill du ha en reptil som inte är tråkig, så ska du nog satsa på ett djur som är dagaktivt :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild