Mögel i terrariet!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2
0
stinamk:

Hej, jag har fått mögel i barken i mitt terrarium där jag har en röd regnbågsboa, vad ska jag göra? Hur kan jag förhindra att det kommer tillbaka?

229
124
CJBReptiles:

Städa ur hela terrariet och desinfektera. Byt ut bottensubstratet mot nytt och var alltid snabb med att städa ur efter att ormen gjort sina behov.

75
82
Snuset:

Hur har du det med ventilationen i burken?

197
16
SibiriskTiger:

Viss mögel går inte att undvika i vissa terrarium. Möglet trivs i fukt och många mögelsorter är "naturliga" och ofarliga. Mögel bildas ofta i tex mossa (fuktlåda). Såklart ser det inte så trevligt ut och man vet ju aldrig om det kan vara en skadlig sort. Jag skulle precis som föregående talare säger byta ut allt bottenmaterial till att börja med. Likaså se över ventilationen. :) Om man har en bra ventilation brukar man klara sig även om man har hög fuktighet i terrariet. Som CJBReptiles också säger ska man vara snabb att plocka bort avföring och liknande så fort man kan. I avföringen sprids bakterier mycket snabbt och man kan också få annan ohyra i terrariet som är mindre trevligt!

101
24
ploa:

Jag har själv haft mögel i vårt terrarium, det löste jag med att sätta en fläkt inne i terrariet som cirkulerar luften där, kanske kan fungera för dig med

75
82
Snuset:

Kommer du ihåg vad det var det för fläkt som du använde dig av?

101
24
ploa:

Japp, det var en typ av datafläkt som jag byggt in i lådor, du kan se lite av dom på en av bilderna jag har. Jag kan kolla exakt vilka jag har, men tror att man behöver skaffa efter storlek på terrariet.

75
82
Snuset:

Okej schysst lösning tycker jag, det ska jag komma ihåg!! :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Vad har du för terrarium och ventilation? Kan man få se bild kanske? :) Tänkte så det slipper komma tillbaka i framtiden, det brukar vara enkelt fixat.

Hur mycket och hur ofta fuktar du förresten??

Mvh Jonas

101
24
ploa:

Det var faktiskt Mikael på Dusk gav mig det tipset, enligt honom (om jag inte minns helt fel) är det väldigt viktigt i mögelsynpunkt att ha en inre cirkulation i fuktiga terrarier.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild