HJÄLP!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Marreh:
Hej har en fråga!? Har en dvärgskäggis. Han har fått typ som ögoninflammation. Alla säger att man ska tvätta med vatten, men det är hård på morgonen igen.  Han har inte ätit på VÄLDIGT länge!?  Vad ska man göra?? Jag har rätt temperatur i terrariet.

10
1
Taffesreptiler:
Hejsan Marreh. Lite mer information skulle hjälpa mig kunna ge dig ett så rättvist tips som möjligt. Vad har du matat din skäggis?. Hur längesen var de han åt på ett ungefär 1 månad, 2 veckor? Hur länge har han haft "ögoninflammationen" och skulle du kunna skicka en bild till mig på instagram?
@bluethereddragon på instagram

217
277
Lordguras:
Är väll bara åka till en veterinär? Istället för att någon amatör ska sitta här inne och gissa 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Marreh skrev:
Hej har en fråga!? Har en dvärg skäggis.. Han har fått typ som ögon inflammation. Alla säger att man ska tvätta med vatten men det är hård på morgonen igen..  Han har inte ätit på VÄLDIGT länge!?  Vad ska man göra?? Jag har rätt temperatur i terrariet. 

Bilder skulle nog hjälpa otroligt mycket!

- Har du kontakt med veterinär?

- Vad innebär "rätt temperatur" på varma sidan, kalla sidan och solplatsen (många säger olika saker)?

- Vad har du för belysning (inte bara "en UVB och en värmelampa" utan mer exakt)?

- Vilka är dessa "alla" som säger att du ska tvätta med vatten; Lokala Arken zoo, random folk i någon facebookgrupp eller din närmaste reptilinriktade veterinär?

Några startfrågor så man får lite mer information.

Men om jag ska vara helt ärlig har du inget annat val än att åka direkt till veterinär så snart som möjligt. Ingen amatör här inne skulle kunna sitta och gissa även om du så skrev fem skoluppsatser om din skötsel (om det inte är något uppenbart såklart).

2
0
Marreh:
Jag har varit hos veterinär.. Men dom kunde inte reptiler.. Och sen va jag hos en annan och dom sa bara tvätta med vatten.. 

18
58
aquatilium:
Måste fråga har du verkligen varit hos veterinär. Min tanke är att även en boskaps-veterinär vid misstanke av sjukdom hos en reptil  inte säger tvätta med vatten, du skulle förmodligen bli hänvisad till en rekommenderad smådjursveterinär. Du måste till apotek och köpa ögondroppar akut det finns flera receptfria för djur, det kan fungerar även med ögondroppar för människor, rådfråga personal. Behandling av smådjur med (Livostin 0.5mg/ml) visas oftast med gott resultat, den är fukt/smörjande dämpar infektioner av mögel/svamp (inte ovanligt i terrarie) samt andra allergiska reaktioner. Men du måste gå vidare med problemet (den måste ju äta). Jag är inte kunnig i just din art, men det är ju flera här som vill hjälpa dig, men du måste ge dom mer information om värme, lampor, foder m.m, en bild säger mer än tusen ord (gammalt ordspråk). Du kan inte vänta längre. Att det är dyrt att gå till veterinär och inte alltid lyckas där de vet vi men i dom flesta fall så är det bäst.

504
396
Crippa:
Vad använder du för belysning? En del lampor kan skada deras ögon.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild