Ödlor och viruset

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
4
josseegunne:
Ni får ursäkta mig ifall detta är den dummaste frågan någonsin, men i och med att allt annat i livet fylls med corona-stress kan jag inte sluta undra om det finns någon fara i det för våra kära reptiler. Finns det någon risk att de tar skada om blir infekterade eller klarar deras immunförsvar det? Borde man vara i kontakt med dem mindre i dessa tider för säkerhetens skull?

Medlem i SHF
277
350
Jubari:
Ingen dum fråga alls, det ska inte vara någon fara då denna typ av virus inte ska smitta från oss till djuren. I övrigt, håll god handhygien före och efter man hanterat reptiler så bör man i princip klara sig rätt långt gällande zoonoser.. :) Har du mer funderingar kontakta www.sva.se/ samt följ www.sva.se/aktuellt/nyheter/det-nya-coronaviruset-ar-en-folkhalsofraga/

5479
4193
Tropfrog:
Hmm. Alla coronavirus kommer ifrån djur. Så även covid 19. Hurvidare det kan överföras på ödlor är okänt. Om det går över på ödlor är det även okänt om det skapar sjukdom hos djuret eller om djuret kan smitta vidare.

Så allt är bara gissningar. Jag tror svaret är nej. Det är ingen fara.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild