EmanuelKarl skrev:
Jag hanterade min ögonfranshona en gång för någon vecka sedan (satt på matstationen när jag skulle byta mat) och passade på att kika till hennes hälsa lite, var inte hårdhänt utan bara hade henne i min hand och kikade på kroppen en del. Hon hatar mig nu, och springer och gömmer sig eler ligger superstilla (och tror jag inte ser henne) så fort jag öppnar ;)
Förmodligen skadar din hantering inte så mycket millawi, men jag vill förtudliga en grej för nyfikna nybörjare som läser denna tråden.
Något som man måste tänka på om man hanterar och ska bedömma om ens djur blir stressat eller ej är att man ska veta att reptiler ska läsas helt annorlunda än döggdjur. Såsom att om du klappar en leopardgecko på huvudet kommer den antagligen blunda. Det får vissa att tro att dom njuter men dom vill egentligen skydda ögonen. Vissa tror att den reptil som ligger stilla är lugn, men det kan vara ett tecken på stress och den försöker vara stilla och kanske i bästa fall inte upptäckas. Andra reptiler (kan till och med skilja på individnivå, inte bara artnivå) kanske gör raka motsatsen vid hantering (och kanske inte ens kan röra sig så snabbt att det blir uppenbart för ägaren). Vissa tror att en reptil som krafsar på glaset vill ut, men då är det oftast till exempel fel klimat, fel substrat, för mörkt eller för ljust eller helt enkelt ett för litet terrarium (vilket inte bör "ursäktas" med att ta ut den på ett kallt golv, låta den springa runt i soffan och titta på TV, dvs att den "får större utrymme annars").
Reptilers sätt att "protestera" (säg vad ni vill om mitt dåliga ordval) är inte anpassat för att en människa ska förstå och läsa av det utan anpassade efter eventuella rovdjur från det naturliga klimatet. Ibland kan det helt motsätta sig hur människor kommer tolka ormens beteende. Reptiler är ju inte heller dom smartaste djuren, inte om ni jämför med däggdjur och fåglar - alltså de "normala" keldjuren.
En annan grej är huruvida djuret förstår att det är fel klimat. Jag såg en skriva i en annan (gammal) tråd om värmestenar. Många reptiler bränner sig på värmestenar, just för att dom vill ligga på dom men uppenbarligen inte förstår att de är lite för varma. Varför skulle det inte kunna vara så åt andra hållet? Detta gäller väl i synnerhet luftfuktighet, temperatur kan de ju oftast (antar att värmestenar är ett undantag) reglera själva. Om du tar ut en leguan, eller annat regnskogsdjur, i fem minuter och terrariet står öppet kommer luftfuktigheten (beroende på terrariestorlek etc) säkas och om du inte sprayar/sätter på regnsystemet direkt så kommer det antagligen (som sagt, detta kan variera beroende på terrariestorlek och sånnt dock) ta ett antal timmat att få det fuktigt igen. Detsamma gäller vid höga temperaturer.
Min hantering håller jag till ett minimum. I början hade jagen ögonfranshane i karantän, men hushållspaper som bottenmaterial som fick bytas dagligen, hade lite dåligt samvete. Nu har han ett riktigt bioaktivt terrarium där han får bo utan hantering.
Jag försöker lära mina husgeckos att ta mat från handen, dels för att det är skoj och om man har ödlor som springer 1 meter per sekund, både på vertikala ytor, i tak och på vatten är det ganska bra om de nte är rädda för handen. Då håller jag handen i terrariet med en dubia i som de hoppar upp och tar och rätt in i terrariet igen. Två vågar ta (varav en helt hoppar upp på handen och sätter sig där en sekund, och den andra bara hugger dubian från närmaste pinne) och en får jag mata med pincetten/låta honom leva på den fria tillgången på bananflugor och nästan fria tillgången på CGD där i.
Fobibotning och sånt tycker jag Tropfrog hade några bra ord om.
Ja du har fullständigt rätt i. Men att nämna om ödlan har tillit till ägare/ägarinna då är de helt okej via hantering. (Vid förflytt/städ/kontrollera deras hälsa/handmata och annat). Inte om att kela med varje dag vilket är inte bra för deras hälsa att tillvara i svensk klimat.