Jag är lite inne på Redfoots-spår. Jag har mest grodor, och haft en del ödlearter.
Nedan är en del spekulationer som grundar sig i egna erfarenheter och jag har dessvärre inte mycket vetenskapliga bevis som stödjer något.
Grodor
Grodorna vet jag inte om man kan göra direkt handvana. Amfibier överlag ska hanteras lite på grund utav deras känsliga hud. Men det finns en stor skillnad mellan marklevande och trädlevande arter.
Trädlevande arter beter sig inte lika stressigt, då de kan känna sig någorlunda säkra så länge de har fäste på handen/gren etc och man behöver inte hålla fast dom mot deras vilja. Marklevande däremot gör vad de kan för att försöka ta sig ur ett grepp, och de blir snabbt uppstressade.
Man kan förmodligen dra slutsatsen att det har lite med vad de har för naturliga fiender.
Ödlor
De allra flesta ödlor jag hanterat har visat någon form av stress vid hantering. Varav ett extremfall av ögonfransgecko som inte gick att hantera alls, då den högg och var otroligt rädd och aggressiv bara man kom nära.
Hos de lite större intelligentare ödlorna verkar det dock finnas mer tolerans till hantering, och det är som nämnts tidigare bra att ha stora djur tillräckligt handvana för att man inte ska få problem vid veterinärbesök, och att man har tillräcklig koll för att upptäcka eventuella sjukdomar m.m.
Nackdelar
Källor för nackdelar av hantering av reptiler har isdrake presenterat väldigt bra. Det kan dock vara värt att klargöra vad nackdelarna är;
Först och främst är det stressen man pratar om, och detta är vad som oftast är vad diskussionerna handlar om. Många hävdar att ens egna djur inte blir stressat alls av hantering, och jag kan köpa argumentet om att det skiljer sig från individ till individ och att det rentav kan finnas exemplar som inte blir stressade utav hanteringen alls. Dock så är det inte alltid lika lätt att se på en reptil om de är stressade eller inte. Typexemplet på feltolkning som man nämner är oftast att folk tror att en ödla njuter när man klappar den på huvudet och den blundar, när det i själva verket kan vara att den instinktivt försöker skydda ögonen.
En annan nackdel är om miljön som djuret vistas i inte är bra vad gäller t.ex. temperatur, luftfuktighet m.m.
Fördelar
Jag har sett påståenden om att det inte finns några som helst fördelar eller positiva effekter av hantering av reptiler, och detta håller jag inte med om. De positiva effekterna (som även nämnts tidigare) är just att det underlättar vid bland annat veterinärbesök och att upptäcka problem.
Det finns även argument för att djuren får stimulans av omväxling, men har inget belägg eller hört belägg för detta så detta är svårt att räkna som en fördel.
Slutsats
Lagom hantering är bäst. Vad som är lagom är dock svårare att komma fram till och då det som sagt skiljer sig från art till art, individ till individ och hur hanteringen sker.
En liten slutfråga med:
Är hantering av andra djur som t.ex. råttor, marsvin m.m. okej, och skapar det stress hos dessa med? Det känns konstigt om reptiler skulle vara de enda djuren som blir stressade av hantering, men ändå är det mest diskussioner (vad jag vet) angående dessa.