Dagpyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

34
9
Pythony:

Så.. Jag har 2 Kungspyton.

Den ena (honan) beter sig exakt som man kan förvänta sig av en kungspyton - Gömmer sig och kommer sällan fram och de gånger hon tittar fram är alltid på natten (Något enstaka sällsynt tillfälle har jag sett henne på dagen).

Den andra dock, ynglingen (hanen) verkar vara ute på "promenader" i terrariet hela tiden - Dagtid, nattetid, enda gången han gömmer sig är just efter han har fått i sig ett mål mat, då lägger han sig några timmar och smälter - sedan är det full fart igen.

Frågan är varför?

Jag sköter dem båda på samma sätt liksom (Ynglingen äter ju lite oftare såklart) men av någon anledning vill ynglingen inte gömma sig och ligga still.. Är det helt enekelt så att vissa individer bara är "Dagugglor" eller kan det finnas något jag gör fel som gör att han inte känner sig tillräckligt säker att lägga sig och sova under dagen?

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Det enkla svaret är att alla ormar är individer :)

Sen kan det såklart finnas bakomliggande faktorer som gör att hanen rör sig mycket mer. Svårt att svara på då vi inte vet hur terrariet ser ut, hur länge du haft ormarna, kanske är för varmt i terrariet? osv osv... Men vissa pytonormar är framme även dagtid.

Är han könsmogen kanske han letar en partner.. då det oftast är hanarna som söker upp honorna och inte tvärt om. Men också svårt att svara på utan mer information om djuren :)

152
227
TowerOfGray:

Jag skulle kolla genom terrariet först och främst.

Är temperaturerna och fuktigheten som den ska? Har den nog med gömmor och ställen att gömma sig på? 

Om det ser bra ut så skulle jag kolla genom så att han inte har kvalster. Och om det också inte är det så gillar han väl bara att vandra eller kanske söker efter mat.  

34
9
Pythony:

Temperaturen i Varma gömman är 31,5

Temperaruren på i svala gömman är 21,0

Luftfuktigheten ligger just nu på 56%

Jag har inte upptäckt några kvalster men håller ett extra öga öppet.

275
187
peter68:
Jag tror alla känner till projektet med domesticering av rödrävar i Ryssland. Jag går igenom det ändå. I kullarna från vilda föräldrar finns individer med olika beteenden. Vissa individer går till attack om man närmar sig buren. Andra sitter och trycker längst back i buren när man närmar sig dem. Det är de senare individerna som valdes för domesticering.

Jag vet inte om detta stämmer på din orm, men djur är individer. Och det är evolutionärt. Detta gäller människor också. Såg ett program om "maskrosbarn" och "orkidébarn". Ett djur som är för försiktig (rädd) kommer förmodligen inte att överleva i vilt. Samma sak gäller för ett djur som helt saknar "rädsla". Kanske din orm tillhör de senare. Ormen hade inte överlevt i vilt, men är perfekt för ett liv i fångenskap.

Dessa är bara tankar. Men om där inte är några uppenbara problem vad gäller omgivning och så och ormen fortsätter att bete sig som han gör, så ser jag det bara som positivt.

8
2
matrad:
Pythony skrev:
Så.. Jag har 2 Kungspyton.

Den ena (honan) beter sig exakt som man kan förvänta sig av en kungspyton - Gömmer sig och kommer sällan fram och de gånger hon tittar fram är alltid på natten (Något enstaka sällsynt tillfälle har jag sett henne på dagen).

Den andra dock, ynglingen (hanen) verkar vara ute på "promenader" i terrariet hela tiden - Dagtid, nattetid, enda gången han gömmer sig är just efter han har fått i sig ett mål mat, då lägger han sig några timmar och smälter - sedan är det full fart igen.

Frågan är varför?

Jag sköter dem båda på samma sätt liksom (Ynglingen äter ju lite oftare såklart) men av någon anledning vill ynglingen inte gömma sig och ligga still.. Är det helt enekelt så att vissa individer bara är "Dagugglor" eller kan det finnas något jag gör fel som gör att han inte känner sig tillräckligt säker att lägga sig och sova under dagen?

Länge sedan du startade tråden men slänger in ett inlägg ändå :) 

Mina två KP´s beter sig likadant, den 2,5 år äldre honan ligger typ alltid still under sin stock mitt emellan varma och kalla delen.
Den yngre honan, nu ca 6 månader gammal lever om ständigt sålänge hon inte är full med mat. Spelar ingen roll hur man inreder eller håller med temp eller fuktighet. hon verkar bara röra sig massor helt enkelt så har dragit slutsatsen att det bara är hon som individ.
Ynglignen är även mycket mer intresserad om vad som händer runtikring samt att hon är ganska spattig vid hantering.

Får helt enkelt köpa en till för att studera beteendet ;) 

Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild