MmBruh skrev:
Hej, jag har tänkt på att skaffa en fågelspindel/tarantella! Jag har tänkt på några arter
- chromatopelma cyaneopubescens
- grammostola pulchra
- grammostola pulchripes
- brachypelma hamorii
- lasiodora parahybana
Vad tycker ni om dessa arter?
/Mvh Anton
Det heter fågelspindel. Tarantella är en italiensk folkdans, vilket ofta förväxlas med en stor vargspindel från Italien, vilken i sin tur ofta förväxlas med fågelspindlar (eftersom de heter tarantula på engelska).
-Chromatopelma cyaneopubescens
En trevlig och väldigt rolig art som kan vara lite snabb men om du vet det innan du har och göra med den, inte är i ett rum fullt med grejer (så du slipper jaga den under byrån, skåp osv) så bör det inte vara någon fara.
-Grammostola pulchra
Svindyr art och köper du en sling får du vänta 5 år på att den ens ska få någon storlek typ alls. Väldigt vacker spindel som jag inte har haft själv (har haft liknande arter t.ex Grammostola porteri) men ganska tråkiga med nästan 0 matrespons och ganska slö. Men vacker och lätthanterlig.
-Grammostola pulchripes
Har inte haft någon men de är nog roligare än de flesta grammostola, växer snabbare osv.
-Brachypelma hamorii
Väldigt vacker och klassisk nybörjarart. Den har likt många arter ovan inte så mycket matrespons osv men är ändå roligare än grammostola enligt mig.
-Lasiodora parahybana
Min favorit på denna listan. Jag tycker stora sydamerikanska arter är roliga för att de växer fort, är svinkul att mata och ALLTID sitter framme. Den är inte defensiv, men förväxlar allt med mat. Så stoppa inte in fingret för att pilla ut den.
Andra tips:
-Acanthoscurria geniculata
Beter sig typ som LP'n fast annat mönster och liiite mindre
-Tliltocatl albopilosum
Väldogt lugn art som kräver lite högre luftfuktighet men väldigt trevlig och visar sig en del. Spraya terrariet med blomstpruta dagligen och fylld vattenskål är inte så svårt. Samma sak gäller LP och geniculata
-Valfri annan Tliltocatl eller Brachypelma (Brechypelma upptäcktes vara så olika att de fick delas in i två olika släkten, så vissa flyttades till släktet Tliltocatl)