pilgift, foder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

118
50
Berd:
Hej, köpte ett par r.reticulata för ett tag sen. Till dessa köpte jag bananflugor och hoppstjärtar. Dom är väldigt förtjusta i hoppstjärtarna men undviker flugorna. Det är den minsta grodarten jag haft och flugorna verkar vara för stora för dom. Finns det något annat foder i samma storlek som hoppstjärtar som funkar till pilgift? vill att dom ska få en varierad diet!

Tack!

5384
4125
Tropfrog:
Vilka flugor köpte du? Melanogaster eller hydei?

Melanogaster borde funka, åtminstone för fullvuxna.

Mvh
Magnus 

118
50
Berd:
Tropfrog skrev:
Vilka flugor köpte du? Melanogaster eller hydei?

Melanogaster borde funka, åtminstone för fullvuxna.

Mvh
Magnus 

Oj du det har jag ingen aning om. Vad är skillnaden? Är det olika storlekar?

Medlem i GHF
3134
1740
EmanuelKarl:
Berd skrev:

Två olika arter. Om dom är typ helt svarta (och lite större, men det är svårt om man inte kan jämföra) är det förmodligen hydei, men melanogaster är mer någon blandning av gult, brunt osv (ljusare alltså).

En kultur med hydei tar mycket längre tid för larverna att förpuppas och kläckas till flugor. Därför är melanogaster enligt mig mer bekvämt att föda upp eftersom hydei-kulturerna hinner börja lukta innan de kläckts.

5384
4125
Tropfrog:
Berd skrev:

Ja, olika arter och olika storlekar. Melanogaster är samma som brukar invadera hemmen på höstarna fast utan vingar. Hydei är nästan 3 ggr så stor.

Köpte du grodor och flugorna av samma person? Om så är faller borde vederbörande ha gett dig lämpligt foder.

Mvh
Magnus

118
50
Berd:
EmanuelKarl skrev:

Två olika arter. Om dom är typ helt svarta (och lite större, men det är svårt om man inte kan jämföra) är det förmodligen hydei, men melanogaster är mer någon blandning av gult, brunt osv (ljusare alltså).

En kultur med hydei tar mycket längre tid för larverna att förpuppas och kläckas till flugor. Därför är melanogaster enligt mig mer bekvämt att föda upp eftersom hydei-kulturerna hinner börja lukta innan de kläckts.

Tropfrog skrev:

Ja, olika arter och olika storlekar. Melanogaster är samma som brukar invadera hemmen på höstarna fast utan vingar. Hydei är nästan 3 ggr så stor.

Köpte du grodor och flugorna av samma person? Om så är faller borde vederbörande ha gett dig lämpligt foder.

Mvh
Magnus

Då är det nog hydei jag har. Köpte flugorna hos reptilgrottan om jag minns rätt. Vart får man tag på melanogaster? Känner ni någon som skickar dessa? :)

18
27
BengtO:
Inga problem att föda upp reticulata på enbart hoppstjärtar. Ett mkt bättre foder än bananflugor, som ett flertal pilgift föredrar framför flugor. Sen tar reticulata både melanogaster och hydei om de är tillräckligt hungriga. Men det har inte alla nerver nog för att testa. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild