JACLAR123 skrev: Här kommer följande länkar:
www.leachianus.net/grande-terre-leachianus/koghis/ (Europas största och främsta uppfödare utav leachianus)
www.youtube.com/watch?v=50KDhKUOrqI (Amerikas största och främst uppfödare utav leachianus)
Inget av detta är "studier" och är endast ett urval av exemplen. Informationen är mallar och guider som i stort sett hela världen går efter.
Vad jag vet finns det varken bevis eller motbevis angående lokaliteter. Antgaligen är studierna alldeles för tidskrävande och kostar för mycket.
Dock finns det observartioner såsom vad som hittas på öarna. Ett urdrag från skötselrådet från sidan, skrivet av Ella Lundberg.
"Lokaliteter som hittas på den större ön Grande Terre (GT, Mainland):
Poindimie, Mount Koghis, GT koghis troeger line, GT koghis friedel line, Yate, Mount Humboldt, Riviere Bleue."
"Lokaliteter som hittas på de mindre öarna (Offshore):
Pine Island, Bayonnaise, Brosse, Moro, Nuu Ana, Nuu Ami, Duu Ana, Caanawa."
Exempelvis blir Pondime 350+ gram medan en Nuu ami 150+ gram.
För att svara på din fråga kort.
Nej det finns inga studier (vad jag hittar?) på de olika lokaliteterna mer än guider och observationer.
Detta är något folk utnyttjar och säljer mixade djur som "rena djur".
Bara för att göra det ännu tydligare. Om mallarna inte stämmer överens med hur det ser ut i naturen, så finns det fortfrande mallar och guider hur det ser ut i fångeskap. "Mallarna" fås tas med en nypa salt men det finns iallafall en generell överblick hur det varierar mellan dem, med färg, storlek och mönster. Så länge det inte finns några bevis eller motbevis så kommer jag ta hänsyn till vad "mallarna" och de välkända uppfödarna nämner. Det är iallafall vad majoriteten går efter eftersom det är bevisat, det skiljer i vikt, storlekar, kroppbyggnad, färger och mönster.
Hoppas du inte tar detta som något försök att motbevisa något, jag tycket bara att diskussionen om lokalitetsdjur är intressant då jag själv var väldigt anti mixar förr men ändrat min åsikt genom åren :)
Det är som sagt mycket möjligt att informationen om leachianus stämmer, det vet jag inget om.
Och jag håller helt med dig, de här guiderna är väldigt bra för variabla arter just för att beskriva vad det är som säljs och köps inom hobbyn så dom fyller en funktion, helt klart.
Men ett gott råd, var kritisk över lag. Det spelar ingen roll hur stor eller känd en uppfödare är. Det behöver ine betyda att dom har haft rent mjöl i påsen under alla sina år eller att dom själv fått rätt information alla gånger. Även dom är bara människor, skillnaden på dom och oss är att dom kan göra ganska stora pengar på t.ex. att sälja ovanliga lokaliteter, eller färgkombinationer =)
Väldigt intressant diskussion i alla fall =) Och jag ser likheterna mellan Trädpyton-folket och andra lokalitetsdiskussioner.
Beksrivning av utseende, storlek. Och efterfrågan av papper på rena djur, men aldrig några papper som faktiskt bevisar något :)
Vändpunkten för mig gällande trädpyton lokaliteter var när jag tog del av studierna som är gjorda på flera tusen vilda trädpytons och insåg att det som vi pratar om i fångenskap är något helt annat i de flesta fall.
Storleken på djuren som vi har i fångenskap är något i hästväg som knappt existerar i det vilda och arten är så variabel så djur från fastlandet är i princip omöjliga att skilja åt okulärt.
Även här så litade man blint på vad de stora uppfödarna pratade om och deras guider just för att man som i det här fallet inte har något annat att gå på.
MEN även nu, när det finns information som visar motsatsen så fortsätter många att prata om rena lokaliteter. Dock verkar det som att fler och fler som tur är börjar använda sig av termen "lokalitets-typ" istället. Man tar fokus från det naturliga området och istället använder namnen till att beskriva ett utseende precis som namnet på någon flashig morf.
Mvh Patric