Behöver Majsormar UVB lampa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
GregPeg:

Hej alla!

Jag undrar om majsormar behöver UVB lampa?
Jag har en Exo Terra Intense Basking Spot som värmekälla och som
avger UVA ljus.

Räcker det eller behöver jag en till med UVB?


Medlem i SkHF
991
1111
NellyNiklas:
GregPeg skrev:
Hej alla!

Jag undrar om majsormar behöver UVB lampa?
Jag har en Exo Terra Intense Basking Spot som värmekälla och som
avger UVA ljus.

Räcker det eller behöver jag en till med UVB?



Det beror mångt och mycket på vem du frågar idag. Just UVB till ormar har blivit något av en omvälvande debatt på senare år.

Majsormar, (och ormar överlag) har avlats i rack i 40 år utan varesig UVB eller värmelampor med uppenbart gott resultat. Detta är ett uppenbart praktiskt bevis på att många ormar inte "behöver" UVB, till skillnad mot ödlor som utvecklar bla MBD utan UVB.
Men, som med så mycket annat här i världen så är det så lätt. 

Tittar man utomhus, vilket jag personligen anser är riktmärket för allt vi gör, så utsätts ormar för UVB så fort de lägger sig i solen för att reglera kroppstemperatur. Det är en paketlösning trots allt. De har utvecklats kring solljus och allt vad det innebär.

Så, mitt svar på din fråga är nej de behöver (bevisligen) inte UVB, men jag är övertygad att det är nyttigt, har kända och okända fördelar och bör absolut ingå i vivariumet. 

Den ledande frågan blir naturligtvis "Hur mycket UVB ska de ha?". Det har gjorts forskning kring detta och det är ett djupt hål med information även det, men jag bistår gärna med hjälp vid behov. 

Du hittar nog en hel del information på exempelvis Arcadia hemsida/guider och om du söker på orden
"Ferguson zone corn snake".

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild